Dela sidan:

Reportrar utan gränsers arbetar i en värld där journalister blir alltmer ansatta. Kampanjen Billboards Beyond Borders utnyttjade en lucka i Google Street View och skapade banbrytande utomhusreklam - på nätet.

Arbetsgruppen ersatte reklambudskapen på stora utomhustavlor i länder där yttrandefriheten är begränsad med citat från journalister som blivit utsatta för censur eller tystade i länderna där budskapet visades. Budskapen blev meterhöga bokstäver vid platser som Röda Torget, Times Square och Taksim-torget.

Varje skylt i Google Street View besöktes i genomsnitt fler än 130 000 gånger innan Google tog ned utomhustavlorna eftersom de bröt mot Google Maps policy. 

Nu vinner kampanjen ett guldägg i pr med motiveringen: 

"Billboards Beyond Borders vinner Guldägg genom att kombinera en stark pr-driven idé och ett innovativt uttag som bryter igenom åsiktskorridorer och yttrandefrihetsbegränsningar. Starka citat från artiklar skrivna av fängslade och mördade journalister får plötsligt plats i det offentliga rummet. Att utnyttja ett litet kryphål i Google Street View för att med stor hantverksskicklighet återpublicera citat på förbjuden mark är ett riktigt genidrag för att skapa opinion i frågor kring yttrande- och pressfrihet – vilket Billboards Beyond Borders gör med besked."



Arbetsgrupp
Åkestam Holst 
Creative Director Magnus Jakobsson
Client Director Sara Clewemar
Account Manager Albin Muji
Art Director Martin Noreby
Art Director Hugo Wallmo
Copywriter Simon Lublin
Art Director Evelina Rönnung
Motion Designer Kenna Magnusson
Planner Karl Wikström
PR Strategist Ida Persson

Produktionsbolag
From Sthlm With Love

Reportrar utan gränser
Ordförande Jonathan Lundqvist

Silverägg i kategori PR går till
• "Adam Berit" för Rättviseförmedlingen/Fredrika Bremer i samarbete med byråerna Åkestam Holst och ANR BBDO.
• "Chase the Exerhighs" för Björn Borg av NORD DDB Stockholm 
• "PU:REST – en öl bryggd på återvunnet avloppsvatten" för Svenska Miljöinstitutet, Nya Carnegiebryggeriet och Carlsberg av BCW Stockholm
• "The Out of Home Project PR" för Clear Channel av Prime/Weber Shandwick



Dela sidan: