Dela sidan:

Ikväll är det äntligen dags – hur går tankarna?
– Det känns superspännande, som alltid är folk extremt förväntansfulla. Även om det är de stora byråerna som dominerar tycker jag att det är extra roligt att det i år är 39 nominerade byråer, vilket innebär att det är en stor bredd med många som har vinstchans. Så har det inte varit tidigare år, så det tycker jag känns som en positiv förändring. Sedan är det ju bara två procent som tar hem den gyllene valören – som man alltid säger så är det oerhört svårt att vinna ett Guldägg.

Enligt Björn Kusoffsky är det tydligt att Guldägget – som arrangerats sedan 1961 – fortfarande är lika viktig för branschen.

– Tävlingar och priser kan vara bra på så sätt att det visar folk som är ambitiösa och skapar fantastiska saker att det i sin tur kan fortsätta att inspirera och skapa lust inom branschen i stort. Både för branschen och för kunder är det en morot till att fortsätta göra bra saker. Juryn är fruktansvärt engagerad och har dissekerat varje bidrag om och om igen. Engagemanget är det som tävlingen bygger på, det är det som gör den så seriös.

LÄS MER: "Här är hela juryn för Guldägget 2019"

Björn Kusoffsky grundade Stockholm Design Lab för 20 år sedan och har tidigare suttit med i jurygrupperna för flera internationella tävlingar, bland annat The One Show, Cannes Lions och Red Dot. Inte heller Guldäggsjuryn var okänd mark, Björn Kusoffsky  som mottagit sex guldägg har bland annat varit kategoriorförande flera gånger. Men att valet som juryordförande föll på en person från designsidan är ganska unikt, då den tidigare främst gått till personer från reklam och i vissa fall pr. 

– För mig visar det på att Guldägget är en kommunikationstävling där design är en disciplin. Det var också en anledning till att jag tackade ja – att jag kände att jag kunde bidra med någonting från mitt perspektiv. Det jag försökte uppmuntra juryn till var att belöna det enkla och intuitiva, det som märks och tar för sig, men också det som stärker varumärken på längre sikt. Det tycker jag är viktigt.

Skulle du säga att utgångspunkten för bedömningarna har förändrats någonting, i jämförelse med tidigare års juryarbete?
– Framför allt blir kategorierna allt mer flytande, vilket också är anledningen till att vi ser samma bidrag dyka upp i flera kategorier. Det var en av utmaningarna i juryarbetet: att bestämma om ett visst bidrag kvalificerar sig i utomhuskategorin trots att den är helt digital, till exempel. Jag tror dessutom att juryn är lite bredare i sin bedömning idag och tittar på bidragen ur ett större perspektiv.

LÄS MER: "Här är årets Guldäggsnomineringar – sju vinstchanser för Adam Berit"

Anledningen till det tror Björn Kusoffsky är nära kopplat till hur själva innehållet i bidragen har utvecklats, och att syfte har seglat upp som en av de starkaste drivkrafterna inom kommunikation. 

– Idag berör innehållet ofta större frågor och kan ta utgångspunkt i ansvarstagande eller hälsa till exempel, där man verkligen försöker förstå mottagaren. Det tycker jag är en skillnad om man jämför med fem år tillbaka. Det pratas mycket om syftesdriven kommunikation, vilket man märker blir extra tydligt i vissa case där det finns en avsändare som är tydligt syftesdriven.

– Men jag tycker också att många byråer tänker i det större perspektivet, i och med att det är så oerhört svårt att nå ut idag. Det handlar inte längre enbart om att sälja en produkt eller en tjänst, utan du måste göra det på ett så mycket mer kreativt sätt. Det leder till att byråerna allt oftare använder sig av ny teknik, andra kanaler och söker nya, innovativa sätt att kommunicera. Och det är väl precis så som branschen bör utvecklas, fortsätter han.

 Vilka stora trender går att se bland årets nomineringar?
– Generellt ska en bra byrå inte bara vara i symbios med samtiden utan måste också vara intresserad av framtiden. I och med att mottagaren blir allt mer krävande går det idag inte längre att fuska. Idag finns så otroligt många touchpoints där mottagaren möter ett varumärke, vilket kräver att du hittar ett genuint och tydligt berättande, och även hittar en formmässigt tydlig identitet.

– I och med att jag kommer från designbranschen har jag sett hur design och branding blivit så mycket viktigare för företag. När produkter och tjänster blir allt mer likriktade är det designen och hur du presenterar dig som verkligen kan skilja ut dig från mängden. I övrigt står fortfarande de enkla och direkt smarta idéerna ut. Det går hand i hand med hur det ser ut i internationella reklamtävlingar. 

Vad säger de trenderna om dagens reklamlandskap?
– Det är en svår fråga, men jag skulle vilja koppla det till trenden med ansvarstagande och syftesdriven kommunikation. Det handlar om att varumärken i större grad vågar göra sin kommunikation humanistisk. Eller, det handlar kanske inte så mycket om att våga egentligen, utan det är nog en naturlig utveckling när folk har blivit mer mottagliga för verkligheten. Jag önskar att "humanism" på något sätt ska vara ledordet framåt för branschen.

Årets Guldäggsgala äger rum på Stockholm Waterfront Congress under torsdagskvällen. 



Dela sidan: