Dela sidan:

Papercut på Krukmakargatan i Stockholm har troligtvis Sveriges bästa utbud av tidskrifter och ett bra utbud av dvd för cineaster. Men det är ingen stor butik och marknadsbudgeten lär vara begränsad.

Men bland kunderna finns Åkestam Holsts creative director Magnus Jakobsson. 2011 var han copywriter på DDB och skrev en annons för en utomhuskampanj för Papercut. Den byggde på stream of consciousness en grå vardag vid en busshållplats. Rubriken var "Är det här ditt liv?". Annonsen gav DDB och Magnus Jakobsson Guldägg.

Åtta år senare gör Magnus Jakobsson en ny annons för Papercut. Nu tillsammans med Wavemakers copywriter Fredric Thunholm. Den här gången handlar annonsnovellen om hur livet passerar revy hos berättaren när hen håller på att kvävas av en avokadokärna. Berättaren överlever och rusar till Papercut för "...livet är för kort för att inte läsa mer bra grejer."

En stark men samtidigt absurd novell om livet där bara en avokadokärna fattas. I sin ton är den inte helt olik vinnaren från 2011.

Det imponerade på juryn som ger Jakobsson och Thunholm årets Guldskrift.

Juryn motiverar:

"Fredric Thunholm och Magnus Jakobsson belönas med Guldskrift för att det enda som har hamnat fel i deras annons för Papercut, är en avokadokärna. Annars sitter allt, ned till minsta lilla skiljetecken, precis där det ska och är så väl avvägt att det skulle kunna vara irriterande. Men eftersom historien är så fantastisk är det istället bara imponerande."



Dela sidan: