Dela sidan:

Magnus Jakobsson, creative director och copywriter på Åkestam Holst, tar emot Platinaägget under årets upplaga av Guldägget. 

– Jag är väldigt stolt över den här utmärkelsen, och också stolt över att jag aldrig låtit systemet kväva mig. Varken med alla krav som finns eller häftiga bonusar, utan jag har bara kört på. Jag har inte blivit rik på det här, för det är ju så att man inte blir rik på att vara en vessla som bara går runt och pissar på reglerna. Så på det sättet känner jag mig extra stolt, säger han från scenen på Stockholm Waterfront Congress. 

I och med utmärkelsen tar Magnus Jakobsson plats i den prestigefyllda Platinaakedemien – svensk reklams "Hall of Fame" – där bland annat Anna Qvennerstedt, Jesper Kouthoofd, Björn Engström samt årets juryordförande Björn Kusoffsky ingår sedan tidigare.

Motiveringen lyder:

"En visionär hantverkare. En fritänkare, en underhållare, en genuin kommunikatör. "Om du ska göra bilreklam, sök inspiration i din farmors gamla sticktidningar" är en mycket typisk replik från den här kreatören som vägrar köra fast i gamla hjulspår, som alltid är något nytt på spåren och som givit luft och röst till stora och små varumärken på ett sätt som de kanske inte ens själva visste att de behövde.

IKEA, SAS, McDonalds och Försvarsmakten är bara några tunga varumärken som gestaltats genom huvudet på denna copywriter och creative director. Priserna och branschens gillande har haglat, språkliga guldkorn har givit guldskrift och nuförtiden vet hela världens branschpress att det här inte är någon dussinkreatör, utan en av de absolut främsta, även på den globala scenen. Välkommen in i platinaakademien; Magnus Jakobsson!"



Dela sidan: