Dela sidan:

Guldäggsordförande Björn Kusoffsky berättade tidigare i dag att de enkla idéerna var det gemensamma temat bland årets Guldäggsvinnare. 

Sällan har det manifesterats så tydligt i TBWA:s printkampanj "Spara 3 kronor" för Unicef. På ett enkelt och effektivt vis visar TBWA de absurda ekonomiska klyftor som präglar världen år 2019. För tre kronor om dagen, en ringa summa för de allra flesta i Sverige, har vi förmågan att säkra mindre lyckligt lottade barns framtid. Ändå gör vi det inte. Absurt, eller hur?

För den enkla men slagkraftiga copyn prisas nu TBWA och Unicef med Guldägg i printkategorin annonsering.

Motiveringen till vinsten lyder:

"Bidraget Spara 3 kr vinner Guldägg för en annons som berör, sticker ut och känns ny – i en kategori där allt redan har prövats. En bild säger mer än tusen ord. Men ibland säger några få, väl avvägda ord på vit bakgrund mer än tusen bilder som ingen orkar se. Och den här brutalt enkla annonsen – som antagligen var allt annat än enkel att skapa – går det inte att värja sig ifrån. Den går rakt in i både hjärtat och plånboken."

Silveräggen i kategorin går till:

"Adam Berit" av Åkestam Holst/ANR BBDO för Rättviseförmedlingen & Fredrika Bremer Förbundet

"Har du moms, eller?" av Åkestam Holst för Apotek Hjärtat

"Pressfrihetens dag" av Åkestam Holst för Pressbyrån

Diplomen i kategorin går till:

"#metoo" av King för Childhood
"Det smetiga brevet" av Nord DDB för Delicato
"Pantamera - God Fortsättning" av Granath för Returpack
"VD Sökes" av Forsman & Bodenfors för Sveriges Annonsörer

Arbetsgrupp TBWA:

Kalle Widgren, creative director
Kalle Håkanson, copywriter
Alexander Fredlund, art director
Per Olholt, projektledare
Pernille Nylén-Janze, produktionsledare
Fanny von Pongracz, formgivare
Karin Adegård, projektledare

Unicef:

Alice Beckman, projektledare
Andreas Eriksson, kommunikationschef
Åsa Lee, projektledare



Dela sidan: