Dela sidan:

2011 började Västtrafik erbjuda provåkarkampanjer. Hittills har över en halv miljon människor testat kollektivtrafiken. Nu lanserar bolaget en ny kampanj där bilisterna i regionen erbjuds gratis kollektivtrafik under två veckor.

– Luften är ett mycket större problem än vad vi tänker på. Kollektivtrafiken löser inte allt, men ett effektivt sätt att minska utsläppen här och nu är att minska antalet fordon i trafiken. Ju fler människor som reser tillsammans, cyklar eller går, desto färre fordon på vägarna, säger Hanna Björk, hållbarhetschef på Västtrafik i ett uttalande.

Kampanjen tar utgångspunkt i Miljömedicinskt centrums rapport Miljö och hälsa i Västra Götalandsregionen och Halland 2018, vars siffror visar att luftföroreningar orsakar cirka 300 förtida dödsfall i Göteborg varje år. Den utsläppskälla som påverkar luften i gatunivå allra mest är vägtrafiken. Förutom förtida dödsfall leder utsläppen bland annat till effekter på hjärta och blodkärl, hjärtinfarkt och stroke.

Barn är bland de mest utsatta för luftföroreningar eftersom de vistas mycket utomhus. Deras lungor och immunförsvar har inte heller utvecklats färdigt vilket gör dem särskilt sårbara. Dessutom har barn en högre aktivitetsnivå än vuxna och andas då in en förhållandevis stor mängd luft. En annan, mindre omtalad, aspekt av luftföroreningarna är att de också har en negativ effekt på barns hjärnor.



Arbetsgrupp

Forsman & Bodenfors
AD: Lars Jansson
Copywriter: Pontus Caresten
Formgivare: Christoffer Persson
Projektledare: Greger Andersson
Produktionsledare: Helen Johansson
Researcher: Moa Bertelsen
Byråproducent: Åsa Hammar
PR: Robert Johnsson

Produktionsbolag: Is this it

Reklamansvarig Västtrafik: Susanne Eriksson
PR-ansvarig Västtrafik: Mette Ramquist



Dela sidan: