Dela sidan:

I kampanjen "Chase the exerhighs" jämför Björn Borg och Nord DDB det endorfinrus man får av träning med det som kommer av knark. Under gårdagen prisades kreatörerna bakom kampanjen (Clara Uddman, Petter Swanberg och Jesper Hellzén) med Guldblick, priset för årets bästa art direction.

I sin motivering till vinnarna skriver juryn:

"Uttrycket är som en gif-animerad tv-shop på droger, och det endorfinstinna hantverket har lett fram till ett riktigt happy pill."

En som dock inte är lika såld på kampanjen är Coops marknadschef Björn Larsson. Larsson har redan tidigare uttryckt kritik mot kampanjen som han menar romantiserar, eller åtminstone riskerar att romantisera, droganvändning. Enligt Resumés uppgifter buade marknadschefen när kreatörerna gick upp på scen för att ta emot sitt pris, något Björn Larsson nekar till.

– Jag är medveten om att mitt perspektiv inte är det enda som går att ha på den här kampanjen men jag menar att men det finns en risk att den misstolkas. Det är inte en kampanj som jag skulle ha röstat på, säger Björn Larsson.

Är det inte så att kampanjen är en anti drog-kampanj? Och anser du att man inom marknadsföring inte bör leka med den här typen av formspråk?

– Löper en enda ung människa risk att hamna i drogmissbruk bör man som annonsör ta sig en allvarlig funderare kring relevansen i kampanjen.

Resumé söker en talesperson för Björn Borg.



Dela sidan: