Dela sidan:

E-handelsjätten Amazon presterade i paritet med förväntningarna under första kvartalet.
Omsättningen steg till 59,7 miljarder dollar (51). Bolagets vinst för Q1 2019 på 3,6 miljarder dollar var dessutom rekord. Annonsaffären, där bedömare ser Amazon som en potentiell konkurrent till Google och Facebooks duopol, ökade med 36 procent mot föregående år till 2,71 miljarder under kvartalet. Det är en minskning jämfört med sista kvartalet 2018 (3,39). Vissa amerikanska medier hänvisar minskningen av annonsintäkter, som är den första i bolagets historia, till bokföringstekniska skäl. Sägas bör att det fjärde kvartalet 2018, där reklamintäkterna fördubblades till 3,4 miljarder dollar, fick skjuts av julen som är en stark försäljningsperiod. Det skriver AdAge. 



Hertz stämmer Accenture för misslyckad leverans

Biluthyrningsjätten Hertz stämmer sin tidigare byråpartner Accenture LLP för kontraktsbrott. Kunden hävdar att byrån misslyckades att leverera den redesign av sajten och mobilappen som företaget betalat 32 miljoner dollar för. Det skriver AdWeek. Enligt stämningsansökan ska arbetet ha pågått mellan 2016 och 2018. Accenture bestrider anklagelserna.


Svagt kvartal för WPP
Kräftgången fortsätter för för världens största reklamföretag WPP. Under fredagsmorgonen rapporterade nätverket en nedgång i vinst med 2,8 procent för Q1 2019. Sämst presterar byråerna på den amerikanska marknaden där kundförluster ledde till en resultatminskning med 8,5 procent. Minskningen är betydligt mindre på den europeiska marknaden och i regionen Asia Pacific ökade vinsten med två procent. Nätverkets intäkter ökade med 0,9 procent till 4,63 miljarder dollar. 

Tre utredningar mot Facebook – inledda på samma dag

 Tre nya granskningar har inletts mot Facebook – under en och samma dag. Det rapporterar Techcrunch. Under torsdagen började den irländska dataskyddsmyndigheten, de kanadensiska myndigheterna och den amerikanska delstaten New York sina utredningar mot det sociala nätverket. I Irland handlar granskningen om flera hundra miljoner lagrade lösenord på Facebooks servrar, i Kanada om Cambridge Analytica-skandalen och i New York om att bolaget registrerat epostkontakter och nya användare. Det rapporterar Techcrunch.

Snap anställer sin första CMO
Snapchat har tillsatt sin första chief marketing officer genom att värva Kenny Mitchell från McDonald's. Han kommer att tillträda tjänster i juni och rapportera direkt till bolagets grundare Evan Spiegel. Kenny Mitchells uppdrag blir att leda all konsument- och produktmarknadsföring för appen. På McDonald's hade han titeln vice-president of brand content and engagement. Det skriver The Drum. 


OMD tar bort chefslager

Omnicom Media Group (OMD) skapar en plattare organisation på den amerikanska marknaden genom att avskaffa byråns regionala direktörer och sin chief marketing officer. De regionala kontoren kommer i fortsättningen att rapportera till OMD:s koncernchef John Osborn. I ett uttalande säger byrån att förändringen ska återspegla kundernas arbetsprocesser, men också hur "byråer jobbar i dag". Det skriver AdAge. 


Walmart lanserar framtidsbutik– uppbyggd med AI

På onsdagsmorgonen avtäcktes Walmarts "Framtidsbutik" där de testar nydanande teknologi, AI-styrda kameror och interaktiva skyltar. Butikskonceptet går under namnet Intelligent Retail Lab (IRL). Butiken i New York innehåller fler än 30 000 varor och är en av företagets mest välbesökta varuhus vilket gör den lämplig som pilot, säger Walmart. Det skriver Techcrunch. 





Dela sidan: