Dela sidan:

Jävaspekten är ett frekvent återkommande tema i reklamtävlingssammanhang. Inte så konstigt kanske? Det är inte alla byråer som får plats i juryn för Sveriges ledande reklamtävling och långt ifrån alla byråer som belönas med guldägg, silverägg eller diplom. 

Efter torsdagskvällens guldäggsgala på Waterfront i Stockholm har Resumé ställt vinnarlistan mot sammansättningen i jurygrupperna för att se hur många priser som gick till jurymedlemmarna. Genomgången visar att i 6 av de 13 kategorierna gick guldägget till ett bidrag där byrån bakom fanns representerad i juryn. Under fjolårets Guldägget, där Åkestam Holst var stor dominant med hälften av priserna, var motsvarande siffra 4 av 14 guldägg. 

När gårdagskvällen summeras hade 6 guldägg, 12 silverägg och 17 diplom gått till byråer som fanns med i juryn för den kategorin där prisen hade delats ut. 

Komms tillförordnade vd Linda Nilsson har i flera år jobbat som projektledare för Guldägget och lyssnat på diskussionerna. Hon säger att sambandet mellan sammansättningen i jurygrupperna och antalet guldägg varierar från år till år, precis som i Månadens kampanj. I Guldägget begänsas antalet ledamöter per byrå till max två personer. Att Sveriges mest kreativt prisade kreatörer tar plats i juryn för Guldägget är självklart en nyckelfaktor.

– Det är klart att jag i början av mitt arbete kunde fundera på om det skulle kunna ha effekt. I dag tror jag nästan att det kan vara till sin nackdel för en byrå att vara representerad i juryn.

Varför?
– Just eftersom alla är extremt noga med att vara ansvarsfulla och professionella och ingen får någonsin misstänka att det skulle ha påverkan. Sedan finns det jurygrupper i år där det blev väldigt många ägg. Men jag lyssnade på de diskussionerna och hörde hur hårda överläggningar det var.

Linda Nilsson väljer i stället att lyfta fram en annan omständighet. Att sponsorerna Clear Channel (1 guld 3 silver) och Verizon (3guld) belönades under kvällen.

Vad blir den stora utmaningen för Guldägget framåt?
– Det handlar om att upprätthålla en hög grad av seriositet, det är a och o för en tävling som guldägget. Diskussionerna kan vara upp till 12 timmar långa och det visar att det finns en stark vilja att ifrågasätta och skärskåda bidragen, även om en medlem i juryn ligger bakom kampanjen.

Utfallet i Guldägget 2019

Aktivering
1 guldägg

2 diplom

Audio
1 guldägg

1 silverägg

1 diplom



Integrerat

1 silverägg
1 diplom



Annonsering

1 guldägg

3 silverägg

1 diplom



Utomhus 

1 guldägg

1 silverägg

2 diplom



Digitalt
1 silverägg

1 diplom



Innovation
1 guldägg

1 diplom



Förpackningsdesign

1 silverägg

1 diplom



Identitet
2 silverägg

2 diplom



Hantverk





Kortare Filmer
1 guldägg

1 silverägg

4 diplom



Längre filmer

1 silverägg



PR

1 silverägg
1 diplom

FAKTA/Jäv i Guldägget
Det förekommer ofta att bidrag för bedömning producerats av jurymedlem eller det företag där jurymedlem nu eller under produktionsåret varit verksam som anställd konsult ägare eller styrelseledamot. Jurymedlem får inte vare sig vid kvalificering eller slutbedömning rösta på sådant alster. Jurymedlem är skyldig att klart markera eventuellt jäv och lämna juryrummet då det aktuella bidraget diskuteras. Detta gäller även juryns ordförande där tävlingsansvarig ersätter vid behov i diskussioner. Juryordförande använder endast sin röst som utslagsröst vid lika resultat i sista dagens uttagning av Guldäggen. Om juryordförande då är jäv räknas den poäng som bidragen har med sig från poängröstningen. Jurymedlemmen är jäv för varje byrå hen varit verksam i under 2018 och 2019. Det betyder att om hen t.ex. bytt jobb från en byrå till en annan är jurymedlemmen i fråga jäv för båda byråernas bidrag. Jurymedlem får heller inte rösta på äldre bidrag där jurymedlemmen ingått i arbetsgruppen.



Dela sidan: