Dela sidan:

Kycklingstipendiet har delats ut av Sveriges Kommunikationsbyråer sedan 1985 för att främja utvecklingen av talanger inom kommunikationsbranschen. I år fick fyra stipendiater 20 000 kronor vardera, och sin plats i solen utifrån sin talang, idéhöjd och sitt personliga uttryck.



Designern Anna Ahnborg kom till Happy F&B för snart tre år sedan och har gjort uppmärksammade jobb för Åhléns varumärke Aroma, logotypen för Stockholms OS-ansökan 2026 och WIN WIN Gothenburg Sustainability Award. 

I torsdags mottog hon tillsammans med Anna Boberg på Nord DDB samt Clara Uddman och Petter Swanberg på Forsman & Bodenfors Kycklingstipendiet 2019 med motiveringen:



"Med lätt hand designar du redan strategiskt, dynamiskt och drivet. Genom bländande idéer och imponerande hantverk adderar du stringens och tydlighet i dina jobb, oavsett storlek på uppdragsgivare. Du lyckas sätta din prägel på det du gör och resultatet är både hållbart och modernt. Stort grattis!"

Anna Ahnborg känner på ett sätt hur bekräftelse, såsom Kycklingstipendiet, ökar förväntningarna på henne i yrkesrollen. De flesta hon ser upp till i branschen har tidigare mottagit samma utmärkelse, vilket förpliktigar. Samtidigt är hon givetvis extremt stolt över uppskattningen.




– Det som driver mig är främst att jag får arbeta med något som jag tycker är så himla roligt och blir glad av, tillsammans med begåvade och fina människor som inspirerar och pushar mig. Att vara en del av en bransch som inte står still och som uppmuntrar en till att tänka nytt är rätt fett.

Vad motiverar dig?

– Jag blir extra motiverad av att arbeta med design som är meningsfull och gör skillnad – på så sätt att den gör världen lite bättre – och samarbetar gärna med människor och företag som har en liknande strävan när det kommer till miljö- och samhällsfrågor. Men motivationen finns liksom alltid där om jag mår bra så i stort sätt försöker jag bara se till att göra det, sömn och varannan vatten och allt det där.

Vad har du för drömmar?

– Min pojkvän jobbar också som kreatör och vi har en dröm om att starta en egen studio och bo i ett litet stenhus i norra Italien. Kanske skaffa en hund och odla sparris, enbart hänga runt i linnekläder. Men jag trivs väldigt bra på Happy, folk har ju en tendens att aldrig lämna den byrån och jag är fortfarande så jävla kär i Göteborg så vem vet. En sak i sänder.

Hur upplever ni att er syn på det här yrket skiljer sig från en äldre generation?

–- Det är svårt att veta hur en äldre generation tänker, men gränserna mellan disciplinerna inom kommunikation luckras ju upp mer och mer och man måste nog tänka ur ett större perspektiv för att lyckas nå ut idag. Samtidigt är det fortfarande de enkla och intuitivt smarta idéerna som funkar bäst, kanske framförallt inom branding- och designbranschen.

Redan 2017 vann Anna Boberg Guldskrift tillsammans med Lina Franzon på TBWA, dit hon hade kommit efter examen från Berghs. Copyutmärkelsen kom för deras arbete med boken "Ord inuti" där de på uppdrag av organsationen Mind satte 150 nya ord på känslor såsom "Balanstrött", "Relationstung" och "Möjlighetsroad". Ett jobb TBWA-duon också prisades för under Guldnyckeln, "Årets copy".



Anna Boberg var en av fyra kycklingstipendiater som utsågs i veckan. Så här löd motiveringen till hennes utmärkelse:


"Hon behärskar inte bara hantverket utan lyckas skriva med en helt egen ton. Med självförtroende låter hon en egen personlighet lysa igenom i sina jobb. Hon kommer gå långt! Stort grattis till Anna Boberg!"



Anna Boberg gick under fjolåret över till Nord DDB och var själv inte på plats under veckans Guldäggsgala och svarar på Resumés frågor gör hon via mejl från en reklamfilmsinspelning i Los Angeles.



– Utöver det faktum att det gav mig en väldigt god anledning att lita på min egen förmåga, i en tid då exakt allt med att "vara copy" var svinläskigt - inte alls.

När hon beskriver sina drivkrafter i yrket är det tydligt att kommunikationsbranschen var det enda självklara alternativet från den dagen hon förstod vad den innehöll för möjligheter. "Allt jag är bra på har sin plats i den här världen".

Kan det bli en belastning att bli framburen på något sätt?

– Säkert! Men mest av allt är det positivt att människor runtom en får anledning att höja sina förväntningar. Plötsligt vågar någon lita på dig utan att du behöver tjata. Och fuckar man upp då, har man åtminstone fått chans att fucka upp ett större uppdrag än det du satt med igår.

Hur hittar du ny motivation?

– Ibland vill jag bevisa att jag är ännu bättre än x eller y. Andra gånger tänker jag på alla vuxna jag växt upp med, som jobbat för att en inkomst är det som gör att du kan vara ledig - när jag faktiskt jobbar för att det är kul.

Vilka drömmar har du?

– Ja, jo några namn dyker väl upp, som jag vill klättra förbi. Och i det klättrandet finns många namn jag vill spela en roll i att lyfta med mig.

Upplever du att det finns en "ungdomskult" i branschen?

– Visst. Och den borde vara ännu större - på det sättet att fler seniora borde vilja slå sig ihop med yngre, mindre erfarna kreatörer för att hitta ett gott ge och ta-förhållande. Nytt och fräscht ihop med äldre och klokare.

Motiveringen för stipendiaterna, Clara Uddman och Petter Swanberg som nyligen lämnade Nord DDB för Forsman & Bodenfors, löd:

"Med en idéhöjd och genomförande som tål att jämföras med branschens absoluta toppskick, har den här kreatörsduon redan lyckats göra ett stort avtryck på reklamsverige trots sin hittills korta erfarenhet. Att skapa kommunikation i världsklass är inget man förväntar sig av två kycklingar. Träffsäkert och Smooooth helt enkelt! Hatten av och grattis till Clara och Petter!"

– Tänker inte alls på mig själv som "prisad" då man alltid jämför sig med alla som är bättre och har gjort större grejer. Men lyfta har vi absolut blivit, och det har vi en del bra personer att tacka för, säger Clara Uddman.

Petter Swanberg: 

– Det har definitivt bidragit till ett större självförtroende när det kommer till att presentera och tro på idéer och tankar som inte känns helt konventionella eller hundra procent safe. Och om jag tidigare tänkte att de tankarna/idéerna kom ifrån en dumskalle kan jag åtminstone tänka att de kommer ifrån en dumskalle med några utmärkelser nu.

Vad driver er i att arbeta i den här branschen?
– Är inte helt säker på det än, men jag tror kanske att det handlar om att lyfta potential hos företag som gör bra saker. Det är oerhört frustrerande att se en bra produkt kommuniceras dåligt, och då blir man sugen på att lösa den biten, säger Clatra Uddman.

– Håller med Clara. Sen har jag heller inte hittat en annan bransch där det finns så många roliga och smarta personer än, säger Petter Swanberg.

Kan det bli en belastning att bli framburen på något sätt?
– Som ung och ambitiös så säger man inte alltid till när det blir för mycket, och självklart så ökar pressen om man får möjligheten att jobba med stora uppdrag. Så att ha människor runt omkring sig som ser när det blir för mycket är viktigt. Men just att bli framburen och trodd på av mer erfarna personer är nästan avgörande för att man ska kunna göra ett bra jobb tidigt i sin karriär. Hur viktigt det än är att själv ta initiativ och kämpa på så måsta man i slutändan ha någon med inflytande som tror på en, och vi har haft tur som har mött en och annan sån person, säger Clara Uddman.

– Ja, fallhöjden blir ju helt klart högre när fler blickar riktas mot en. Men det finns något befriande i ett magplask också, och det tänker jag att de flesta jag ser upp till både vet om och har varit med om själva, säger Petter Swanberg.

Hur hittar ni ny motivation?
– Ett extremt klassiskt tips som man hört tusen gånger är att kolla på andra grejer än reklam, och det är fortfarande det bästa. Det kan vara subkulturer, möbeldesign, spel, musikvideos, mode eller restauranger. På adage är ju allt redan gjorda reklamidéer, och det ska man ju ändå inte göra, säger Clara Uddman.

– Genom att lyfta blicken då och då, säger Petter Swanberg

Vilka drömmar har ni?
– Yrkesmässigt så är det att på riktigt känna att man är på helt rätt plats i det man håller på med och därmed släpper sin egen ängslighet. Än så länge så känns det mest som att man testar massa grejer som råkar bli bra, säger Clara Uddman.

– Jag tänker att det tar ett tag att hitta rätt här i världen, men just nu känns det jag håller med kanon så jag tänkte köra på så länge det fortsätta göra det, säger Petter Swanberg.

Hur upplever ni att er syn på det här yrket skiljer sig från en äldre generation?
– Jag tycker att det finns många unga kreatörer som tänker ganska traditionellt, och många äldre som har full koll. Men överlag så är vi otroligt intresserade av samtidens populärkultur, vilket jag tror genomsyrar det mesta vi gör, säger Clara Uddman.

Petter Swanberg:
–  Jag vet inte om det är en generations- eller erfarenhetsfråga men jag tycker vad som ofta avskrivs som "berghs-naivitet" är svinviktigt. Jag är livrädd för att bli bekväm och pessimistisk.

Upplever ni att det finns en "ungdomskult" i branschen?
–  Nej tyvärr inte just nu. De äldre måste bereda en viss plats och de yngre måste braka sig fram, men det är på gång, säger Clara Uddman.

– Till viss del. Jag tycker dock ofta resultatet bli som mest intressant när juniora och seniora kreatörer jobbar ihop utan att tänka särskilt mycket på vem som har flest timmar bakom ratten, säger Petter Swanberg.



Dela sidan: