Dela sidan:

I januari tidigare i år dammade Jeff Bridges av sin gamla karaktär "The Dude" från kultfilmen Big Lebowski i Stella Artois Super Bowl-kampanj. I den ses han tillsammans med Sarah Jessica Parkers ikoniska Sex And The City-karaktär Carrie Bradshaw. I kampanjen väljer duon bort sina favoritdrinkar – White Russian och Cosmopolitan – till förmån för en Stella. 

Bara några månader senare dyker Jeff Bridges nu upp i den skruvade reklamfilmen "Bridges on bridges feat. Jeff Bridges" för holländska konkurrenten Amstel. I kampanjen, som riktar sig till den brittiska marknaden, lyfter ölvarumärket fram fördelarna med "togetherness" med budskapet att Amstel för människor samman. Jeff Bridges figurerar som en av Amsterdams många broar ("bridges" reds. anm).

Nic Casby, varumärkeschef på Heineken som äger Amstel, säger till The Drum att det tog nästan ett år att få samarbetet med Jeff Bridges på plats. Att Amstels och Stellas kampanjer ska sammanblandas oroar han sig inte för, utan menar att Amstels kampanj har ett "annat budskap till en annan publik". Casby berättar även att hans marknadsteam var medvetna om Jeff Bridges Super Bowl-kampanj men att man valde att ändå fortsätta samarbetet. 

– Stella-kampanjen kanske har setts av många marknadsförare men den var inte speciellt sedd av konsumenter i Storbritannien, säger Nic Casby till The Drum. 

Han menar även att Jeff Bridges Super Bowl-reklam för Stella var en engångsgrej, medan Amstel hoppas på att ha inlett ett långsiktigt partnerskap. 



Dela sidan: