Dela sidan:

De svenska medaljörer i OS och Paralympics som tog medalj för länge sedan eller i mindre kända sporter riskerar att falla i glömska. Trots stora prestationer går vissa atleter knappt att googla fram. Syftet med kampanjen "Minnet av Medaljerna", som ATG, Sveriges paralympiska kommitté, Sveriges Olympiska Kommitté och GIH gör tillsammans, är lyfta fram dessa medaljörer genom att fylla på internet med historier som aldrig berättats digitalt. 

Den 25 april anordnades därför en skrivarstuga på GIH i Stockholm där man tillsammans med atleter, sportentusiaster och allmänheten förevigade minnet av över 120 svenska medaljörer från OS och Paralympics. Totalt uppdaterades över 100 nätartiklar – till exempel på Wikipedia – med 33 322 tecken om idrottarnas liv och bragder. 

– Alla OS-medaljörer förtjänar att uppmärksammas och leva kvar i vårt kollektiva
minne. Genom initiativet vill vi bidra till att föreviga berättelserna om dem och deras
insatser, säger Maria Guggenberger, hållbarhetschef på ATG, i ett pressmeddelande. 

Projektet är sprunget ur ATG:s 40-åriga sponsorskap till Sveriges Olympiska Kommitté, samt det 25-åriga sponsorskapet till Sveriges Paralympiska Kommitté.

ATG har samarbetat med Gullers Grupp och Rodolfo för att ta fram kampanjen. 

– Det handlade om att få upp de här atleterna på den digitala sökradarn. Det känns om ett kul intiativ idag när spelbolagen generellt gör en viss typ av kommunikation. Det krävs att man tar lite andra grepp, säger Ludwig Jonsson på Rodolfo till Resumé. 



Dela sidan: