Dela sidan:

En Sifoundersökning som Europaportalen genomförde tidigare i år visade att intresset för EU-valet, som i år äger rum den 26 maj, har ökat bland svenskarna. Drygt 70 procent svarade att de troligen eller absolut säkert kommer att rösta i EU-valet. Det kan jämföras med februari 2014, inför förra EU-valet, då motsvarande siffra var 53 procent. 

Det till trots brukar EU-valet generellt ha ett lägre valdeltagande än övriga svenska val, vilket ställer högre krav på de politiska partiernas kommunikation. Resumé hörde av sig till de svenska riksdagspartierna för att de reda på hur de ska locka väljarna till valurnorna. 

1. Hur ser er övergripande kommunikationsstrategi ut inför EU-valet?

2. Vilka mediekanaler kommer ni fokusera på?

3. Hur stor är er budget?

4. Ser ni några trender kring politisk kommunikation som ni fångar upp?

5. Förra EU-valet ägde rum under samma år som det var riksdagsval. Hur mycket svårare är det att väcka intresse kring EU-valet ett år då det inte är riksdagsval?

Helena Salomonson, kommunikationschef på Socialdemokraterna
1. "Kommunikationen ska understödja den folkrörelse som ska bära och sprida kampanjen. Det är genom att höra din kompis prata engagerat om varför det är viktigt att rösta S som vi skapar förändring. Vi tror på en värderingsdriven kommunikation där vi står ut som det parti som inte backar för tuffa konflikter men alltid säkerställer att vi kommer framåt. Det gäller att arbetare inte ska kunna utnyttjas, att länder inte ska komma undan sitt klimatansvar och att högerextrema partier som vill begränsa fri- och rättigheter inte ska få inflytande. Hur vi säger det ska kännas genuint och tydligt, sossigt helt enkelt".

2. "Vår främsta mediekanal är alla medlemmar och sympatisörer som knackar dörr och samtalar med folk såväl öga mot öga som digitalt. Tack vare dem så sprider vi våra affischer, folder med valsedlar och digitalt material. I övrigt satsar vi primärt på att få ut vår valfilm via TV, digitala medier och sociala medier."

3. "Ca 20 miljoner".

4. "Samtal människor emellan är fortfarande den viktigaste politiska kampanjmetoden internationellt och i Sverige. Därför satsar vi stenhårt på vår samtalskampanj där vi ska nå 500 000 väljarsamtal. Samma sak gäller digitalt. Vår största styrka är våra medlemmar och sympatisörer, och deras dagliga digitala interaktioner med väljare över hela landet. Emotionell kommunikation, kända personer och personligt engagemang blir allt viktigare i den politiska kommunikationen. Vi kommer därför att ha både företrädare och medlemmar i våra kanaler som ger politiken kött och blod". 

5. "Intresset för Europaparlamentsvalet har växt, det ser vi på valdeltagandet som ökade förra valet. Däremot kan det vara svårt att väcka intresse tidigt i valrörelsen, väljarna börjar reflektera över valet betydligt senare. Något som är positivt är att fokus på sakfrågorna ökar, tack vare att inga riksdagspartier längre driver svenskt utträde ur EU – det är inte längre en folkomröstning om EU. Något som engagerar i just det här valet är oron inför den växande extremhögern och hur viktigt det är att inte ge dessa partier inflytande i Europaparlamentet".

Karin Juhlin, nationell valledare på Moderaterna
1. "EU-valet ska handla om lösningar på samhällsproblem och sakfrågor. Huvudbudskapet är att Moderaterna ska göra Sverige tryggare – genom att bekämpa den gränsöverskridande brottsligheten, ha koll på Europas gränser samt satsa på klimatsmart kärnkraft. Det är områden där vi tycker EU både kan och ska agera mer verkningsfullt".

2. "Det är viktigt att vi syns på mer än en plats och på mer än ett sätt, så vi kommer att fokusera på flera olika mediekanaler och föra samtal med väljare i hela Sverige. Sociala medier kommer också vara en betydande kommunikationskanal".

3. "Vi har en väl avvägd EU-valbudget".

4. "Vi tror att det finns en efterfrågan på att debatten behöver handla mycket mer om sakfrågor och vad vi vill åstadkomma i Europa, snarare än om avståndstaganden och om andra partier. Det är också tydligt i vår kampanj".

5. "Det finns en osäkerhet runt valdeltagandet, men det finns prognoser om att det kommer att öka. Stödet för ett svenskt EU-medlemskap är brett och vi upplever att intresset för politik är stort. Det tror vi kommer ge genomslag fram till valdagen".

Joakim Wallerstein, kommunikationschef på Sverigedemokraterna
1. “Vi kommer fokusera mest på våra kärnfrågor. För oss handlar det till stor del om att attrahera dem som röstade på oss i riksdagsvalet att gå och rösta i EU-valet, för vi tror att vi är det parti som har mest att förlora på ett lågt valdeltagande. Bland våra medlemmar upplever vi att intresset är stort, men överlag i den allmänna debatten har intresset varit ganska svagt hittills. Men Europafrågorna börjar spela roll i allt större grad för vanligt folk, bland annat på grund av censurfrågorna och den enorma kostnadsökningen för Sveriges del, och det väcker ju ett större intresse”.

2. “För vår del blir det mycket fokus på egna digitala kanaler, plus postutskick. Då får vi en bra täckning av befolkningen”.

3. “Svårt att säga, men cirka 20 miljoner för hela valrörelsen".

4. “Instagram visade sig vara en viktig kanal i valrörelsen i höstas, och idag är den nästan den viktigaste kanalen för oss efter Facebook. Där ser vi en bra tillväxt och med låg medelålder bland följarna”.

5. “Det är betydligt svårare. Sedan tror jag att det finns en skepticism och en trötthet gällande det politiska etablissemanget som ger väljarna känslan av att det blir kaos efter att de gått och röstat. I riksdagsvalet i höstas var det många väljare som gick och röstade i förhoppning om ett regeringsskifte, men sedan ändrade vissa partier fokus i efterhand vilket resulterade i att regeringen blev kvar. Sådant tror jag spär på politikerföraktet”.

Charlotta Helge, kommunikationschef på Centerpartiet
1. "Vi vill prata om det som väljarna tycker är viktigt och det som berör. Dels är det den viktiga kampen mot högerpopulismen som vi tagit i Sverige och som vi också tar i Europa. Det handlar också om att vi tillsammans måste göra mer för att lösa klimat- och miljöfrågan. Vi menar också att alla länder i Europa behöver göra mer när det gäller sund och säker mat, liksom att vi behöver ett högre djurskydd och minska användningen av antibiotika. Det är frågor som är viktigare nu än någonsin. Och vi vill därför visa att det spelar roll vilka som representerar oss i Europaparlamentet".

2. "Det är viktigt att få människor att gå och rösta, därför vill vi synas där vi kan möta många människor med våra budskap. Vi kommer framförallt att synas i våra sociala medier och utomhus. Men även i print och digitalt".

3. "Kampanjbudgeten för EU-valet ligger på en dryg tredjedel av budgeten inför förra årets kampanj, vilket blir drygt 25 miljoner kronor". 

4. "Det är viktigt att synas socialt och med rörligt material, det är något som vi kommer att använda oss av i vår kampanj".

5. "Vi tror att det går att skapa engagemang kring valet genom att prata om frågor som människor bryr sig om. Att visa varför det är viktigt att gå och rösta även i detta val eftersom vi är en del av Europa och påverkas av vilka beslut som fattas eller inte fattas i Europaparlamentet". 

Gustav Georgson, kommunikationschef på Liberalerna
1. "Vi säger JA till Europa. Vi är Sveriges europavänligaste parti och svenskarna är mer europavänliga än någonsin"

2. "Vi har en mix av flera olika kanaler. Stor tyngdpunkt på digital närvaro när det gäller köpt media och det personliga samtalet när vi kampanjar". 

3. "4-5 miljoner, men framför allt har vi många frivilliga kampanjarbetare". 

4. "Vi prioriterar det många personliga samtal genom att ha ett inbjudande tilltal och exempelvis dörrknackning i vår kampanj". 

5. "Vi hade EU som en valfråga redan i valet till riksdagen i september i fjol. Så vårt kampanjande har bara fortsatt, med dörrknackning på olika ställen i landet och våra ledande företrädare har fortsatt att ta debatten för ett starkare EU".

Fredrik Noreback, informationschef på Kristdemokraterna
1. "Vi utgår mycket utifrån den kommunikation vi gjorde under höstens riksdagsval. Sedan har vi en kraftigt begränsat budget och måste anpassa våra strategier efter det".

2. "Vi fokuserar mycket på affischeringen och direktreklam, men även på de digitala kanalerna där vi går lite tyngre i budget än tidigare". 

3. "Ungefär 3 miljoner kronor".

4. "Vår känsla är att det handlar om att ständigt läsa av medieläget och vara snabb på att komma med gensvar. Det är någonting vi kommer fokusera på även i den här valrörelsen".

5. "Det är svårt att svara på, men än så länge har det varit ganska lugnt kring EU-valet. Vi har trots det fått ett ganska bra genomslag hittills, mycket tack vare vår kampanjslogan 'Make EU lagom again' som tycks ha nått igenom bruset. Lagom verkar vara det ord alla pratar om. Vi upplever att det finns ett stort intresse för KD i EU-valet".

Annica Hjerling, valledare på Miljöpartiet
1. "Vi ska lyfta de frågor som vi och väljarna tycker är viktigast, som klimat och mänskliga rättigheter".

2. "Vi fokuserar våra medieköp på digitala kanaler. Där har vi möjlighet att på ett kostnadseffektivt sätt nå alla som funderar på att rösta på Miljöpartiet".

3. "Cirka 4 miljoner totalt"

4. "Vi är trygga i vilka som är våra viktigaste frågor, klimat/miljö och mänskliga rättigheter, och kommer att göra allt vi kan för att möta upp människors stora engagemang i de frågorna på bästa sätt". 

5. "Intresset för politik är stort, det märks. Men den mediala valrörelsen drar kanske igång lite senare jämfört med riksdagsvalet. Vi tycker inte att det är så svårt, vi möter massor med människor som engagerar sig i det här valet och som visar stöd för oss. Det märks inte minst i opinionsmätningarna, där vi i vissa nu ligger på över 10 procent". 

Marie Antman, kommunikationschef på Vänsterpartiet
1. "Vi är samma parti här hemma som i EU och vi är samma parti som gick till val 2018 som går till val nu. Våra värderingar ligger fast. Vänsterpartiets vill ha ett Europa för alla, inte bara för de rika. Vanligt folk ska inte få det sämre på grund av de klimatförändringar som storföretagen har orsakat. Vi vill tvinga politikerna att lyssna mindre på lobbyisterna och mer på vanliga väljare. Vi vill trycka tillbaka högern och rasisterna så att vi kan ta itu med de verkliga problem som den stora majoriteten upplever".

2. "I huvudsak koncentrerar vi oss på direktkontakt med väljarna i olika form. Men var gäller köpt media så gör vi i stort sett bara programmatiska köp".

3. "5,5 miljoner för hela valrörelsen, varav cirka en femtedel till köpt media".

4. "Personlig kontakt har alltid varit viktig, i synnerhet för politisk dialog men nu finns många fler möjligheter och dem tänker vi använda oss av på olika sätt".

5. "Svårt att svara på än, eftersom EU-valrörelsen egentligen börjar först en bit in i maj. Den stora utmaningen i detta val är dock att väljarna känner en trötthet på politik efter den långa regeringsbildningsprocessen. Vi märker positivt nog att många väljare ser att klimatfrågan är akut och att där kan vänsterpolitik i EU göra skillnad".



Dela sidan: