Dela sidan:

För ungefär ett halvår sedan, i samband med att Google Home gjorde entré på den svenska marknaden, genomförde vi på Resumé Insikt ett test. Dels ville vi se hur de svenska varumärkena som utvecklat egna assistenter tänkte och dessutom ville vi testa hur pass smarta högtalarna i stort var. Resultatet? Vi kom fram till att högtalarna faktiskt inte alls var särskilt smarta – snarare ganska dumma.

När vi genomförde samma test ett halvår senare, som ju faktiskt är oceaner av tid i kommunikationsbranschen, såg det likadant ut. Varför har vi inte kommit längre? Ämnet diskuteras i denna veckas poddavsnitt tillsammans med ljuddesignern Kajsa Tretow på voicebyrån Talking to me.

– Många stora företag har varit där och nosat på teknologin. Men det är ett problem att de flesta inte har någon öronmärkt voicebudget än. Det är svårt att hitta finansiering, vilket blir en bromskloss, säger hon.

Vi har ju själva dragit ur kontakten då vi inte känner att högtalarna möter våra behov. Vad krävs för att de inte bara ska stå i hyllan?
– Fler funktioner och fler appar med användarvärde. Google har inte släppt alla funktioner i Sverige än. Det tar jättelång tid att utveckla en app  som är bra, för det är komplext. Att dem står i hyllan är inte bara dåligt för varumärket, det är även dåligt för teknologin.

– Jag använder inte heller min smarta högtalare just nu, men jag tror stenhårt på att ljud är framtiden och att vi kommer börja använda den.

När slår högtalarna igenom?
–  Det är svårt att säga när det slår igenom brett, men det kommer hjälpa till när Amazon släpper Alexa i Sverige. Då kommer Google få konkurrens och det kommer skynda på utvecklingen. Jag skulle säga inom ett år.

Vill du veta mer om vilka röstassistenter som Kajsa Tretows favoriter och hur mycket det kostar att utveckla en riktigt bra? Lyssna på  Resumé Insikts podd. 



Dela sidan: