Dela sidan:

Det här är ett utdrag ur en stor granskning i Resumé Insikt. Om du är prenumerant kan du läsa hela artikeln här. Annars kan du teckna en gratis provprenumeration här.

Svenska Spel, ATG, Bingolotto och Postkodlotteriet har en gräddfil rakt in i TV4:s programtablå. Och ett för båda parter lukrativt samarbete som sticker i ögonen på alla nylicensierade konkurrenter på spelmarknaden.

Så länge parterna hade sina respektive legala monopol restes inga avgörande invändningar mot samarbetet. Spelbolagen och de sponsorer som skänkt vinster fick fin exponering vid sidan av de begränsade reklamtiderna. TV4 fick populära program i stort sett gratis. En klar vinn-vinn-situation. 

Resumés källor med insyn i upplägget bedömer att TV4 tar in 100-150 miljoner extra genom sina avtal med spelbolagen. Sammantaget uppskattas TV4 tjäna 300-350 miljoner kronor på sina gratisprogram och reklamavtal.

Branschföreningen för onlinespel, BOS, som företräder de utländska bolagen börjar nu tröttna på den dolda reklamen. Enligt uppgifter till Resumé kommer föreningen på sitt styrelsemöte imorgon att ta upp frågan om att anmäla TV4:s spelrelaterade tv-program till Granskningsnämnden. Detta för att få klarhet om program som Triss-skrapet, Bingolotto eller ATG:s travprogram är ren reklam.

– Jag är allmänt förvånad över att reklamdebatten bara handlar om utformningen av reklamfilmerna och inte alls om all den dolda reklam som förekommer. Det är väl ingen tvekan om att Trisskrapet i Nyhetsmorgon eller Postkodlotteriets inslag om lyckliga vinnare är kommersiella budskap. Men där sägs inget om 18-årsgräns eller stödlinjen. De slipper alltså restriktioner som ställs på våra medlemmar, säger generalsekreteraren Gustaf Hoffstedt och fortsätter:

– Det är konstigt att civilminister Ardalan Shekarabi lämnar sitt eget spelbolag vid sidan om regelkraven.

Gustaf Hoffstedt bekräftar att frågan om TV4:s spelprogram står på styrelsens dagordning, men han vill inte föregripa mötets beslut.

Enligt TV4:s presschef Charlie Forsberg har man ingen anledning att ompröva huruvida tv-inslagen från de svenska spelbolagen ska fortsätta synas.

– Det här rör sig om etablerade inslag som funnits mycket länge och har en naturlig plats i svensk TV.

Det här är en artikel i Resumé Insikt. Vill du veta mer? Prenumerera så får du bland annat:

  • Allt om TV4:s avtal med spelbolagen
  • Kritiken från Gustaf Hoffstedt och de utländska spelbolagen
  • Bakgrunden med TV4:s förre vd Jan Scherman
  • TV4 försvarar programmen
  • Civilminister Ardalan Shekarabi kommenterar granskningen

Är du redan prenumerant? Logga in här!



Dela sidan: