Dela sidan:

Magnus Jakobsson, Creative Director på Åkestam Holst, är hetare än någonsin. Till alla utmärkelser kan Magnus nu lägga Platinaägget som han vann i förra veckan. I Bsmarts serie av samtal med profiler i branschen, Creative Talks, berättar Magnus om sin framgångsrika karriär, säger Tomas Lestrup, initiativtagare ill Creative Talks som Bsmart producerar för Resumé.



För en vecka belönades Magnus Jakobsson med Platina på Waterfronts scen på Guldäggsgalan i Stockholm. En hedersutmärkelse och en plats i svensk reklams hall of fame. Åkestam Holsts creative director har samtidigt, inte bara utan flera gånger, markerat att det finns andra måttstockar än priser. I samtalet med Göran Åkestam, som filmades innan Guldägget, understryker Magnus Jakobsson i stället betydelsen av driv och nyfikenhet. Och just nyfikenheten för reklamyrket väcktes tidigt med pappans stökiga vänner i Göteborgs reklamvärld och anekdoter om Bosse Rönnberg som fick sin skalle försäkrad för stora belopp eftersom han var så kreativ.



Efter några år som med spridda studier och en kandidatexamen på Göteborgs Universitet bröt han upp med Göteborg, flyttade till Stockholm och gick ut Berghs 2000 som en av de äldsta i klassen.


CREATIVE TALKS - Magnus Jakobsson from Bsmart, Creative Partner on Vimeo.

Via Dallas i Stockholm och St Lukes i London blev han copywriter på Starring i Sverige där han vann sitt första guldägg med "Make love not Spam" för Spray. Men så en dag fick Magnus Jakobsson sparken, för första och enda gången i sin karriär:

– Jag försökte vara rationell och tuff – och tänkte "det är så här företag funkar". Samtidigt frös jag till is när det gick upp för mig att det här kunde vara vägen ut för mig.

Så blev det inte. Magnus Jakobsson blev kontaktad av Adam Kerj på Saatchi & Saatchi. Men efter två år gick han över till DDB Stockholm tillsammans med sin parhäst Fredrik Simonsson. I Creative Talks ger han en ärlig bild av vad som drev honom.

– Egentligen var det för att jag kände att jag måste tjäna mer pengar.

– DDB och Andreas Dahlqvist ringde mig och frågade om jag var intresserad av att börja. Det var också en nybyggarlåda som precis hade fått McDonald's som kund. Så jag provade: "kan jag få den här lönen?" Nej! "Kan jag få den här?" Nej. I slutändan fick jag inte högre lön när jag började där. 

Och när han får frågan om de viktigaste egenskaperna för en kreatör är han tydlig:

– Man ska ha någonting till bordet. Varje gång, när man ska ta fram nya idéer måste alla ha någonting med sig som bidrar. Man kan inte sitta och komma på idéer där. Det är inte ett effektivt sätt att jobba, att inte ha idéer. Du ska inte sitta och vänta på att någon annan ska ha en idé. Det är inte ditt jobb.

Magnus Jakobsson är kreativ ledare för Åkestam Holst som nyligen flyttade in i Tulehuset tillsammans med de andra byråerna inom North Alliance för att öka graden av samarbete mellan enheterna. När det gäller den kreativa processen tror inte Magnus Jakobsson nödvändigtvis att samarbete är den givna vägen fram.

– Det är alltid en person som har idén, sedan kan fler hjälpa till och komma med andra perspektiv och infallsvinklar. Men att vara en bra kreatör är också solojobbet för att sedan utveckla ideérna tillsammans med andra. Ingen ska sitta på bananbåten.

I slutet av 2015 stod det klart att Magnus Jakobsson skulle ta över som creative director på Åkestam Holst. Från att ha varit en av flera creative director på DDB Stockholm fick han nu tydligt mandat att bygga upp byrån kreativt och driva förändring. De senaste åren har Åkestam Holst seglat om Forsman & Bodenfors som den mest prisade svenska reklambyrån. Personligen tycker han det är svårt att diskutera ledarskap. "Det finns så många självgoda ledare därute".

– Jag har alltid varit en kreatör och det är jag nu också. Men jag har lärt mig väldigt mycket så jag bygger mitt ledarskap på min erfarenhet. Mitt enda trick som ledare är att hitta bra människor, låta dem vara i fred och sedan hjälpa dem att hitta rätt när de vill röra sig framåt. Det är många kreativa ledare som lägger näsan i blöt hela tiden och som tycker det är viktigt att leda.

Till syvene och sist handlar byråns existensberättigande om att sälja och skapa resultat för kunder. Samtidigt som kunden och byrån ska bli vänner så tycker Magnus Jakobsson att det är viktigt att byråns perspektiv skiljer sig från kundens.

– Man ska vara något annat. Kunden ska känna: det här är något intressant. Kunden betalar inte för att det ska komma in en person och imitera kunden. Det är en insikt man ska ha. Ibland beter sig kreatörer som en advokatbyrå eller finanskonsullt på en revisionsbyrå och beter sig på ett sätt som man tror kunden vill ha.

I avsnittet redogör Magnus Jakobsson också för skillnaden mellan trivsel och kultur.

— Om jag skulle bygga en kultur, så skulle jag se till att bygga en hård arbetskultur som bara är till för den som gillar en kultur där enda syftet är att vi ska göra ett jobb här som är bäst. Och där kulturen handlar om att alla här måste göra sitt yttersta.

– När du har tappat intresset för att vara bäst, ska du inte vara inom ramen för en sån kultur.

För att få inspiration söker sig Åkestam Holsts creative director till film, "obskyra yttringar i samhället" och smarta människor.

– I den här branschen finns ungefär 50 procent smarta människor och 50 procent "not so much"



Dela sidan: