Dela sidan:

Destinationsmarknadsföring i Lappland och Norrbotten har varit den röda tråden i Thomas Åbergs karriär. För snart fyra år sedan prisades han med "Placebrander of the Year" tillsammans med kollegorna på kommunikationsbyrån Yours för konceptet Original Luleå Story när han jobbade på Yours.

Efter två decennier i branschen och ett utbrett nätverk i regionen tar han steget och förverkligar drömmen om något eget. Sajten norrland247.se är huvudplattformen, men Thomas Åberg kommer också att publicera sina reportage och filmer om besöksmål och företagsledare inom besöks- och turistindustrin optimerade för hans olika kanaler på Youtube, Instagram och Facebook. Tanken är att reportagen ska inspirera med hjälp av ett tydligt visuellt fokus som fångar upplevelsen. På sikt är det intäkter från annonsörer och samarbetspartners som ska finansiera projektet.

En marknadsinsats som ska bidra till det växande intresset för Norrland som destination. Genom reportage om kajakpaddling, hundspann, luftballong och den vackra naturen.

Thomas Åberg är just nu ute och sonderar terrängen efter samarbetspartners som i dagsläget mest fungerar som bollplank i uppbyggnaden av mediehuset. Affärsmodellen är än så länge något "oklar", men den tidigare marknadschefen räknar med att han kommer att få med sig flera företag inom och utanför sitt nätverk i det norrländska näringslivet så fort han har nog mycket trafik i kanalen.

– Tanken är att jag ska skapa innehåll både på eget initiativ och utifrån de propåer jag får från uppdragsgivare. Det är det jag filar på just nu vilka typer av berättelser som är relevanta för eventuella samarbeten. Jag skulle säga att kanalerna är good enough i dagsläget och utvecklar sedan vidare åt de håll som bär.

Ambitionerna är höga. I dagsläget har Thomas Åberg 800 följare på sitt Instagramkonto. I höst är målet att kontot ska ha 10 000 följare. En film i veckan på Youtube är målet, högst frekvens på Instagram och Facebook med korta poster. Sajten blir platsen som samlar ihop allt i längre reportage och knyter ihop de visuella reportagen med ännu mer utförlig textinformation

– Genom att vara intressant och skapa bra content som kan spridas genom mitt nätverk. Jag vet att det finns ett stort intresse för våra besöksmål, aktiviteter och evenemang i Norrland. En vilja att hitta nya platser och äventyr. Nu tänker jag testa innehållet mot marknaden för att se vad som fäster.

Insikten om att starta mediehuset bygger på ett växande intresse för norrländsk turism och ett behov av fler lokala innehållsskapare. Även om det finns ett antal plattformar han inspireras av, såsom camping.se. Nischen är friluftsliv och aktiviteter i Norrland och Lappland, men målgruppen är både lokal och global.

Thomas Åberg beskriver vägen mot ett mediehus och influencer som en långsiktig resa, men samtidigt naturlig. Han är väl rotad i Norrland och Lappland det senaste decenniet, har jobbat nära turistnäringen som marknadsansvarig på Pite Havsbad Group och har ett stort fritidsintresse. Han har dessutom varit produktionsansvarig och art director på Reklam365. Före det jobbade han med platserna Luleå, Boden och Haparanda på Yours kommunikationsbyrå. I dagsläget gör han allt innehåll och uppbyggandet av plattformarna har han stått för själv.

– Det här är ett sätt för mig att låta min stora hobby och min livsstil gå ihop med mitt yrkesliv.

Vem ska betala?
– Jag kommer att fortsätta arbeta som konsult inom marknadsföring som delfinansiering, i nuläget har jag bland annat löpande arbeten med  kommunikationsbyrån Vinter och Grit Media.

– Jag har inte planerat exakt hur den här affären ska växa fram strategiskt in i minsta detalj utan kommer att testa vad som fungerar och inte tillsammans med marknaden. Men jag tror att en stor del av framgången kommer att ligga i att visa annonsörer och samarbetspartners att satsningen fungerar. Tanken är ju att den här satsningen ska gynna regionen i stort.

Det är Thomas Åberg som kommer att hålla i kameran, leva och visa olika sidor av friluftslivet gå på evenemang. Med film och bild, men också med sig själv som kanal.

Hur ser du på att vara ansiktet utåt som bär mediehuset, att bli influencer?
– Det är onekligen den största utmaningen. Visserligen har jag länge varit en påverkare med min visuella kommunikation men inte ansiktet framför kameran direkt. Självklart har jag även stått i centrum en del som marknadschef eftersom det är ett utåtriktat jobb. Jag ser mig inte i första hand som influencer på det sättet, mer som att jag skapar en plattform för bra, inspirerande innehåll.

Vad säger marknaden?
– Helt ärligt så har jag bara fått positiv feedback. Men som vanligt är det säkert vissa som reagerar när man sticker ut och undrar vad man egentligen håller på med. "Varför ska du göra det där?"

Det sporrar väl också?
– Absolut, Det driver mig att överbevisa dem. Jag är övertygad om att det här kommer att bära och just nu är jag i perfekt läge i livet att utmana mig själv och mina tankar.



Dela sidan: