Dela sidan:

Tidigare i våras stod det klart att Bris lämnade Garbergs för att istället inleda ett samarbete med Volt. Volt fick då uppdraget att se över helheten kring varumärket Bris, både visuellt och kommunikativt, gällande all kommunikation mot samtliga målgrupper.

Efter ett omfattande strategiskt och kreativt arbete lanseras nu det nya, långsiktiga Bris. Konceptet går under parollen "När barn berättar finns det hopp" och tar avstamp ifrån Bris kärnverksamhet och det unika i att barn varje dag, året om, hör av sig till Bris och berättar om sina liv.

– Det som snabbt blev tydligt för oss var det unika i Bris – uspen – som är den här dagliga kontakten med barn och unga. Det finns faktiskt inte någon annan i samhället som gör det arbete som Bris gör. Eftersom det är så speciellt och viktigt ville vi lyfta fram det, säger Elisabet Fischer, copywriter på Volt, till Resumé.

Volt hittade en formulering i en broschyr från Bris som riktar sig till människor som anar att ett barn i deras närhet far illa, som handlade om kraften i att våga berätta. Den fick bli vägledande för arbetet med att ta fram det nya konceptet.

– Det handlar om att vändpunkten i många barn och ungas liv kommer när de väl vågar, eller när det väl är möjligt för dem att berätta. Det är då en förändring mot en bättre och tryggare tillvaro kan börja ske. Vi landade i att vi ville dramatisera det ögonblick när vändpunkten sker. Dels för att det är Bris kärna, men också för att det är väldigt starkt kommunikativt, säger Elisabet Fischer.

– Det är starka berättelser som väcker känslor, och gör det ganska lätt att tänka att det är hemskt att så många barn kontaktar Bris varje dag. Men vi har snarare vänt på det: berättelserna och upplevelserna finns ju redan där och de behöver berättas. Det är en viktig ingrediens i det här konceptet. Det är inte berättelserna som är fienden, utan de upplevelser som aldrig får komma fram.

Trots att Bris har funnits sedan 1971 och har ett antal prisbelönta och uppmärksammade kampanjer i ryggen är det få som känner till att Bris är en ideell organisation som är beroende av insamlade pengar. Det nya konceptet är därför specifikt framtaget för att värva månadsgivare och för att få fler vuxna att förstå hur barn i utsatta situationer faktiskt har det idag.

– Vi har funnits länge och kännedomen om Bris och att vi stöttar barn är skyhög, vilket vi är jättestolta över. Men många tror att vi därmed också är stora rent ekonomiskt, eller att vi får statligt stöd, vilket inte stämmer. Det är en jätteviktig del av vår organisation att vi är en folkrörelse, säger Anna Holmqvist, kommunikations- och påverkanschef på Bris.

Den största utmaningen Bris tog med sig med Volt var därför den: Bris har hög trovärdighet men har svårt att omsätta det i insamlade pengar.

– Men det handlade också om att ta ett helhetsgrepp kring vår kommunikation. Givarna är en viktig målgrupp, men även barn och unga. Det är det som är så kraftfullt i det här konceptet, att det talar till båda dessa målgrupper, fortsätter hon.

Det nya kommunikativa greppet innebär ett helt nytt sätt att kommunicera från tidigare. Bris tidigare kommunikation har varit mer kampanjbaserad med separata nedslag. Nu kommer man istället jobba långsiktigt och sammanhållet med det nya konceptet, och låta allting man gör utgå ifrån det. Bris ska prata med en röst och publiken ska känna igen Bris som avsändare i alla enheter.

Ytterligare en viktig bit i konceptet är att det syftar till att förtydliga för månadsgivarna vad deras donationer verkligen resulterar i.

– Det handlar om att inte vara för fluffig eller otydlig, utan förmedla att du verkligen ger fler barn möjlighet att berätta när du ger pengar till Bris. Det är viktigt att hålla i, säger Elisabet Fischer.

Lanseringskampanj som går live den 6 maj består av en film som kommer gå på bio, digitalt och på sociala medier, printannonser, banners, fönsterskyltar samt i Bris egna kanaler.

Frida Vega Salomonsson (Bad Land) har fotat lanseringskampanjen och filmens regissör är Natanael Ericsson, produktionsbolag New Land. Parallellt har även en ny visuell identitet tagits fram, där man bland annat byter färg på loggan och har tagit fram ett helt nytt bildmanér.

Arbetsgrupp: 

Volt:
Account manager: Melina Svéd
Head of PR: Martina Larsson
Copywriter: Elisabet Fischer
Art Director: Jörgen Berglund
Final art: Åsa Stjärnquist
Planner: Erica Thelin, Kaj Hettman
Account Director: Jörn Arnell, Jonas Brodén 

New Land:
Dir - Natanael Ericsson
DP - Daniel Takács
Klippare - Andreas Arvidsson
Colorist - Oscar Larsson
Ljuddesign – Ponytail
EP: Erik Torell
Producer: Dea Saračević 

Bris: 
Kampanjprojektledare: Anna Barbier, Jeanette Ramnitz
Kommunikations- och påverkanschef: Anna Holmqvist 



Dela sidan: