Dela sidan:

Daniel Hallberg jobbar till vardags som art director på King men har byggt upp en stor följarskara som komiker på Instagram. Under våren har han dessutom synts som sidekick i Kristian Luuks talkshow på Scalateatern i Stockholm.  

I ett Instagraminlägg berättar nu Daniel Hallberg att hans nya arbetsplats är Felix Herngrens produktionsbolag FLX, som nyligen såldes till filmbolaget SF Studios. 

"Idag är första dagen på mitt nya jobb. Jag har fjärilar i magen. Jag är en pojke på en främmande skolgård. Med darrande hand öppnar jag porten till en skola där Felix Herngren är rektor", skriver han i inlägget. 

Flera profiler ur reklambranschen har under de senaste åren lämnat byråsidan för FLX, däribland Johan Holmström och Tove Eriksen Hillblom, tidigare copywriters på Forsman & Bodenfors.  

Daniel Hallberg har arbetat som art director på King sedan 2010. På FLX kommer han att arbeta som programutvecklare och programledare. 

Han kommer bland annat arbeta med utvecklingen av det tv-program som han och Kristian Luuk leder på SVT under hösten 2019. 



– Nu sitter jag och arbetar med formen av programmet och idéer på sketcher för mig och våra gäster. Kristian intervjuar och jag står för komiken. Lite som Kristian och Felix Herngren jobbade i Sen Kväll Med Luuk på TV4, säger Daniel Hallberg till Resumé

Varför tar du det här steget, nu?

– För att jag fick chansen. Jag och Kristian turnérade med en scenföreställning förra året och hittade en fin kemi. Sen fick vi frågan att göra TV tillsammans, och den frågan är så väldigt rolig att det var självklart att säga ja.



Har du några drömprojekt?

– Det här är ett drömprojekt. Att få skoja i SVT är för bra för att vara sant. Jag får hitta på idéer jag tycker är kul, spela in dom och sända dom i bästa sändningstid på Sveriges största tv-kanal. Det är inte klokt, jag känner mig väldigt lyckligt lottad. Jag har tagit tjänstledigt från King i ett år. Och programmet jag arbetar med nu kommer inte riktigt fylla alla månader på året, så vad jag gör där emellan vet jag inte riktigt än. Men jag är sugen på att fortsätta pröva vingarna i nöjesbranschen. Att skådespela mer, att regissera, och att skriva eget är drömmar jag har men knappt vågar yttra.

Vad erbjuder det här jobbet som du inte får på en reklambyrå?
– Jag säljer ingen produkt. Det enda syftet är att underhålla. Det betyder desto friare tyglar, inbillar jag mig. Eller, det är i alla fall jag som är avsändaren. Så om en idé känns för spetsig är det jag själv som tar risken och inte en marknadsavdelning. Och jag hoppas att det blir lärorikt och utvecklande... och framförallt jätteroligt.

Det är många från reklambranschen som sökt sig till tv på senare år. Vad är din analys, varför blir det så?
– Det känns vanskligt att dra en gemensam slutsats varför vissa reklamare söker sig till TV och manus. Men jag själv är väldigt nyfiken på att hitta på idéer där beställaren är en TV-kanal och inte ett varumärke. Det finns garanterat likheter i processen, men det ska bli kul att upptäcka var det skiljer sig. Alltså, egentligen tänker jag bara: Livet är kort. Man vill ju hinna göra så mycket roliga saker som möjligt.



Dela sidan: