Dela sidan:

ADC Awards är en av världens mest prestigefyllda reklam- och designtävlingar och anordnas av The One Club. I veckan hålls prisutdelningar vid två tillfällen men vinnarna offentliggjordes redan under gårdagskvällen.

För de svenska byråerna blev den totala prisskörden ett guld, ett "Best in discipline", ett silver, fem brons och sex diplom. Vid sidan av de "vanliga" priserna utsågs även Åkestam Holst för andra året i rad till "Boutique Agency of the year". Vinstskörden på ett guld och ett par diplom var dock betydligt skralare än förra årets på totalt 16 utmärkelser.

– Att två år i rad tilldelas utmärkelsen Boutique Agency of The Year i en så fin tävling känns givetvis helt otroligt för oss. En stor ära för alla inblandade och ett bevis för att det vi gör uppskattas över hela världen, säger Magnus Jakobsson, kreativ chef på Åkestam Holst.

Priserna för de svenska byråerna fördelade sig som följer: (disciplin, kategori, sub-kategori)

Åkestam Holst:

Billboards beyond borders för Reportrar utan gränser:

Best in Discipline – Interactive

Guld i Interactive – Social media – Wildcard, Campaign.

Brons i Interactive – Craft in online/mobile – Use of technology, campaign

Diplom i Interactive – Innovation – Interactive

Diplom i Advertising – direct – digital campaign

Abby Priest:

"The lost typography of Bauhaus" för Adobe:

Silver i Typography – Typefaces/Font systems – Single

Brons i Typography – Digital – Single

Brons i Typography – Advertising – Single

Brons i Typography – Innovation – Typography

Diplom i Typography – Use of Typography – Single

Bedow:

L'Heptaméron des Gourmets – The World's Most Exclusive Cook Book för Nunchi:

Brons i Publication Design, books – Limited edition/Private Press/Special Format – Single

Bold:

Europride 2018 – Loud & Proud för Europride:

Diplom i Typography, Design for Good – Typography – Series

Happy F&B:

WINWIN Gothenburg Sustainability Award för Göteborgs Stad

Diplom i Brand/Communication Design, Branding – Branding System/Indentities – Integrated

Planeta Design:

One Sip is All it Takes för Simplo:

Diplom i Packaging Design, Food/Beverage – Series

Söderhavet:

"Soil Biology" för 59 Degrees:

Diplom i Typography – Package/Product – Series



Dela sidan: