Dela sidan:

Sedan 2015 har Forsman & Bodenfors jobbat för att ställa om den tidigare traditionella produktionsbyrån F&B Factory till att även kunna ta fram koncept och strategier för sina kunder. Byrån ligger bland annat bakom Fastighetsbyråns reklamkoncept #mäklarmoments och rekryteringstjänsten Happyrs koncept.

De två följande åren efter att omställningen inleddes tampades man med minusresultat men i det senast tillgängliga bokslutet, från 2017, gjorde man återigen vinst. 2017 omsatte F&B Factory 103 miljoner kronor.

Förra året tvingades man dock säga upp 16 medarbetare, främst seniora formgivare och originalare, från sitt Göteborgskontor. Då förklarade vd:n Åsa Bernlo att uppsägningarna kom på grund av förändringar på marknaden.

Nu står det klart att Åsa Bernlo lämnar F&B Factory. I hennes ställe kommer Stefan Rudels, mångårig medarbetare och delägare på Forsman & Bodenfors, att tillfälligt kliva in medan bolaget hittar en permanent ersättare.

– Factory är inne på en spännande resa, där man ska ta nästa steg för att bli en byrå med än mer fokus på kundnära och mätbar kommunikation. Jag vet att styrelsen för Factory nu söker ett ledarskap med längre erfarenhet från byråvärlden. Jag har jobbat i olika roller inom byråvärlden i över 20 år och tackade därför ja till att bidra med mina erfarenheter och vara tf VD under tiden rekryteringen pågår, skriver Stefan Rudels i ett mejl till Resumé. 

Stefan Rudels började sin tillfälliga tjänst under gårdagen och hänvisar ytterligare frågor till F&B Factorys ledning.

I höstas slogs huvudbolaget Forsman & Bodenfors ihop med den internationella byrån KBS. På den svenska marknaden har man dock tappat ett flertal kunder, däribland Postnord och If. Byrån har dessutom tappat ett dussintal meriterade medarbetare. Inom kort kommer du att kunna läsa en längre intervju med Anna Qvennerstedt, global styrelseordförande för Forsman & Bodenfors, och Guy Hayward, global vd för byrån.



Dela sidan: