Dela sidan:

Att sociala medier förändras fort är numera vedertaget. Kanske lika vedertaget som att det också är oerhört svårt att förändras i samma takt. Men jag skulle vilja slå ett slag för vad det egentligen handlar om att ligga i framkant och faktiskt inte bara flåsa efter techjättarna i den takt man förmår, utan också ligga steget före. Nu har man som marknadsförare och annonsör också chansen i och med Facebooks uppdatering förra veckan. Och jag pratar inte om att plattformen ska förändra designen.

En vild gissning kring ett tvärsnitt av marknaden är att merparten av alla satsningar som görs på innehåll i sociala medier är till för de breda feederna på Facebook och Instagram (och i mindre mån även andra sociala plattformar). Problemet är att betydelsen av dessa 'newsfeeds' är dalande, för att inte säga helt meningslösa, om man pratar om att lägga stora resurser på att få ut sitt budskap just där. Värre på Facebook än Instagram helt klart, men vad det verkar ska vi samma väg vandra på båda. Facebooks uppdatering är det första dödande slaget mot newsfeed som vi känt den sedan 2008. Och därmed också mot stora delen av den marknadsföring som bedrivs där. Facebook bygger nämligen om till en mer privatfokuserad plattform – som vanligt i linje med hur användarna faktiskt använder den.

Mark Zuckerberg säger själv att Facebook tidigare byggts som ett 'town square', och nu bygger vi Facebook som ett vardagsrum. Frågan är nu – är din strategi för sociala medier gjord för vardagsrummet eller torget? För den här förändringen är inte något som kommer senare, den kommer nu direkt. Den uppmärksamme har redan lagt märke till hur notifications är på väg att förändras, dvs vad Facebook placerar framför dig för att pocka på din uppmärksamhet. Just nu är det framför allt grupper, livshändelser och 'här kan du känna dig trygg'-uppdateringar. Så trygg faktiskt att du också kan använda plattformen för att handla, göra banktransaktioner och konsumera sådant som du inte konsumerar i öppna forum. Det är inte helt olikt kinesiska sociala medie-jättar som inte går att urskilja som just sociala medier, utan som servar ett helt digitalt universum på en plattform.

Och detta är alltså inte ett problem för oss marknadsförare och annonsörer, det är en möjlighet! Det är möjligt att ligga före i sitt strategiska arbete och därmed aldrig tappa fart för att man dels hamnar efter och dels har "för mycket att ta igen". Om det kräver en stor omställning? H e r r e g u d. Men så är det också smärtsamt att jobba med marknadsföring nu för tiden. Det kräver inte bara mycket av företag, det kräver mycket av våra personligheter. Sluta prata om orubblig övertygelse, fantastiskt track record och framför allt – viralt content. Tiderna förändras, återigen.

Emma Blom, business developer, Social Industries.



Dela sidan: