Dela sidan:

Det här är ett utdrag ur en stor granskning i Resumé Insikt. Om du är prenumerant kan du läsa hela artikeln här. Annars kan du teckna en gratis provprenumeration här.

En pappa som låter sitt barn skjuta med automatvapen. En guide till hur man tar ”magic mushrooms”. Och en känd högerextrem influencer. Det här är videor där stora svenska varumärken förekommer med sina reklamfilmer – samtliga helt ovetande när Resumé Insikt kontaktar dem.

Genom att söka på fraser som ”how to make a bomb”, ”Ku Klux Klan” och ”best drugs” har vi kunnat identifiera en mängd kanaler med olämpligt innehåll. Det handlar om ett 30-tal drabbade annonsörer – men antalet är självklart mycket större än så.

Majoriteten är djupt kritiska när vi kontaktar dem för att berätta om vad vi har sett. Sju av dem väljer direkt att pausa Youtube som annonskanal.

Apotek Hjärtat är en av dem. Varumärket syns i en film för barn som köper vapen och en video som visar hur det känns att ta droger. Marknadschefen Fredrik Kullberg ser mycket allvarligt på situationen.

– Det är förstås helt oacceptabelt. Allt vi gör på Apotek Hjärtat handlar om att hjälpa våra kunder till bättre hälsa och välbefinnande, därför vill vi självklart inte att vår reklam ska synas i helt motsatt sammanhang, säger han.

Storytel är en annan som tar ner sina kampanjer efter att ha dykt upp i tre videor.

– Vi måste prata med Google om hur vi tillsammans kan minimera riskerna för Storytel att kopplas ihop med något liknande igen, säger marknadschefen Josefin Grip.

Fiats annonser har synts på den kontroversiella sajten Breitbart.

– Att vår annonsering syns i samband med denna typ av sidor eller ämne är helt oacceptabelt och djupt beklagligt. Vi tar det inträffade på största allvar och uppdaterade omedelbart vår blocklista. Vi tog även ner alla kampanjer på Youtube som berör Fiat Professional i väntan på utredning, säger Maria Johansson, pr-chef på Fiat Sverige.

Flera av de vi har varit i kontakt med har nu satt igång utredningar och ifrågasätter huruvida Youtube kommer vara en del av deras strategi i framtiden.

Detta är inte första gången Youtube hamnar i blåsväder vad gäller brand safety. Problemen började för två år sedan när det avslöjades att varumärken sponsrar terrorism. Bojkotten var då ett faktum. Marks & Spencer, Procter & Gamble och L’Oreal var bara några av de som lämnade plattformen. Efter hård press lovade Google att införa strängare rutiner. Ett av löftena var att anställa 10 000 personer som skulle arbeta med hatinnehåll.

Google Sveriges kommunikationschef Andreas Lewis Åkerman ger följande kommentar till Resumé Insikts granskning:

"Vi har tydliga policies för vilka slags videoklipp vi tillåter annonsering på, och vi arbetar hårt för att säkerställa att dessa annonspolicyer upprätthålls. Även om en viss video eller kanal inte bryter mot våra policyer, förstår vi att annonsörer kanske inte vill att deras annonser ska visas på vissa typer av innehåll. Därför ger vi våra annonsörer möjlighet att blockera kanaler och innehållskategorier som de själva väljer."

Här är de varumärken som stoppar annonsering:
Apotek Hjärtat
Storytel
Ö&B
TT Line
Fiat
SF Studios
Preem

***

Det här är en artikel i Resumé Insikt. Vill du veta mer? Prenumerera så får du bland annat:

  • Hela listan – varumärkena som är drabbade
  • Annonsörerna kritiska
  • Sveriges Annonsörer om Youtube-annonserna: Förödande
  • Kommer Youtube någonsin att bli säkert för varumärken?

Läs mer:

Är du redan prenumerant? Logga in här!

FAKTA / Så gick testet till
Resumé Insikt har på Youtube sökt på fraser som ”how to make a bomb”, ”Ku Klux Klan” och ”best drugs”. Vi har hittat flera videor med olämpligt innehåll, som till exempel högerextrema kanaler med koppling till Alternativ för Sverige, barn som skjuter med vapen och guider till hur du tar droger. Vi har skärmdumpat och sparat samtliga länkar och sedan gjort annonsörerna uppmärksamma på var de syns.



Dela sidan: