Dela sidan:

Den 26 maj är det återigen dags för EU:s medlemsländer, Storbritannien inräknat, att gå till vallokalerna. De svenska riksdagspartierna har nu knappa tre veckor att nå ut med sina budskap och locka väljare. Under gårdagen visade en undersökning från Dagens Nyheter/Ipsos att de viktigaste frågorna för den svenska väljarbasen är: Miljö/klimat (23%), invandring/integration/migration/asyl- och flyktingfrågor (21%), minska EU:s inflytande/sänkta avgifter/gå ur EU och brottslighet/lag och ordning/terrorismbekämpning. 

I Europaparlamentsvalet, i folkmun EU-valet, brukar omkring hälften av de röstberättigade svenskarna rösta, att jämföra med 87 procent i riksdagsvalet.

I veckan har de flesta partierna släppt sina kampanjfilmer inför valet, kampanjfilmer som släpps ungefär samtidigt som valaffischerna spikas upp. 

Det parti som satsat hårdast på sin kampanjfilm är Sverigedemokraterna. Till skillnad från de övriga partierna, som i mångt och mycket satsat på kortare filmer, har partiet valt att publicera en sju minuter lång film. I filmen, som kommer att gå i partiets egna kanaler, ses partiledaren Jimmie Åkesson resa runt i Europa samtidigt som han berättar vad han uppskattar med kontinenten – och varför det är skillnad på Europa och EU.

LÄS MER: Så ska riksdagspartierna väcka väljarnas intresse inför EU-valet

Filmen är framtagen av Joakim Wallerstein, kommunikationschef på Sverigedemokraterna, tillsammans med medarbetare på kommunikationsavdelningen samt Jimmie Åkesson själv. Joakim Wallerstein berättar för Resumé att man valt det längre formatet eftersom man uppfattar EU-frågan som väldigt komplex. Så komplex att det är svårt att tydliggöra sina ståndpunkter i kortare varianter.

– Tittar man på en partiledardebatt är det väldigt mycket fokus på de bra sakerna med EU, frågor där de svenska partierna ofta är överens. Vi har försökt lyfta det som faktiskt spelar någon roll – de frågor där vi inte är överens. Det handlar om alltifrån upphovsrättsdirektiv till synen på invandring, säger Joakim Wallerstein.

Förra veckan aviserade Sverigedemokraterna och Liberalerna att partiledarna Jan Björklund och Jimmie Åkesson inför valet kommer att åka runt i landet på en debatturné. I riksdagsvalet hade Sverigedemokraterna Socialdemokraterna som huvudmotståndare, i EU-valet är det Liberalerna.

– Ideologiskt i EU-frågan står vi på motsatta sidor. De vill blint se en ökad överstatlighet medan vi vill att länderna själva ska få mer självbestämmande, säger Joakim Wallerstein.

I en kort sekvens i filmen ses Jimmie Åkesson iklädd en Zlatan-tröja från fotbollsstjärnans tid i FC Barcelona. Den som kan sin historia vet att partiets f.d gruppledare, Mattias Karlsson, för drygt tio år sedan gjorde ett uppmärksammat uttalade om att han inte ansåg att Zlatan inte hade en traditionellt svensk identitet. Joakim Wallerstein säger att klippet inte har någonting med Karlssons uttalande att göra.

I filmen säger ni att ni gillar Europa men tar avstånd från EU. Många uppfattar nog er som ett parti som inte uppskattar mångkultur och internationalisering – är det en trovärdig position att ta?

– Det har funnits en vilja att sätta olika negativa epitet på oss som parti, epitet som jag inte håller med om. Vi uppskattar de olika kulturerna som finns runtom i Europa men vill inte att allt ska blandas samman till en gråskala.

Sverigedemokraterna har aldrig samarbetat med någon byrå, hur kommer det sig?

– När jag kom in i partiet var vi fortfarande små och hade begränsade resurser. Det är ett arv som hänger kvar sedan dess. Vi tycker vår kommunikation blir som bäst då vi gör den själva. Exempelvis Moderaterna har ju använt sig av både namnkunniga konsulter och byråer, ändå har jag aldrig imponerats av deras kommunikation.



Dela sidan: