Dela sidan:

Resumé Insikt har hittat ett 30-tal svenska annonsörer som syns i samband med videor om rasism, vapen och droger på Youtube. Nästintill samtliga har reagerat genom att kraftigt ta avstånd från innehållet. Ett flertal har därtill valt att stoppa alla annonsering på Youtube till dess att Google garanterar dem att något liknande inte ska hända igen. Under gårdagen meddelade Apotek Hjärtat, Storytel, Ö&B, TT Line och SF Studios att de stoppar all annonsering på Youtube tills vidare. Nu meddelar Preem att de följer efter.
Även HBO Nordic, vars reklam synts före en drogliberal video, reagerade sent i går kväll.

– HBO Nordic tar helt och fullt avstånd från detta – så fort vi fick kännedom plockade vi ner våra annonser från de nämnda kanalerna. Vi har kontaktat både vår byrå och Google för att se över våra rutiner och säkerställa att vi inte hamnar bredvid liknande innehåll framöver, säger Karin Larsdotter, Nordic PR Manager på HBO Nordic.

LÄS MER: Rasism, skjutande 5-åringar och knark – här syns de svenska annonsörerna på Youtube

LÄS MER: Svenska annonsörer rasar mot Youtube – stoppar all reklam

Singapore får ny lag för fejknyheter
"The prevention from online falsehoods and manipulation" heter den nya lag som parlamentet i Singapore nu har godkänt. Lagen ska göra det enklare för regeringen att plocka bort nyhetsartiklar som bedöms vara fejkade. Men den tas inte positivt emot av alla. Civilrättsgrupper, journalister och techbolag kritiserar den nu med anledning av att de tycker att den strider mot yttrandefriheten. Google är ett av de bolag som riktar kritik mot lagen, då de menar att den skulle hämma innovationen i landet. Detta skriver Reuters

Nu är det enklare att annonsera för kryptovaluta på Facebook
Facebook stoppade annonser som rörde kryptovalita i januari i fjol. Detta med hänvisning till att Facebookanvändare riskerade bli blåsta av bedragare. Men bara några månader senare, i juni samma år, bestämde företaget sig för att lätta på restriktionerna. Annonser för kryptovalutor var okej om de blivit godkända på förhand. Nu kommer ännu ett snäpp av att lätta på restriktionerna, när Facebook beslutar sig för att annonserna inte längre behöver vara godkända på förhand.
– Vi har lyssnat på återkoppling och utvärderat effekten av vår policy, skriver Facebook i ett blogginlägg enligt sajten Techcrunch.

Ny vd på PHD Worldwide
Philippa Brown blir ny vd på PHD Worldwide. I dag sitter hon på en roll som exekutiv chef på Omnicom Media UK. Under sin tid på Omnicom har hon haft hand om ett team på 1600 personer och fler än 270 kunder. Hon har dessutom hjälpt till att lansera den nyaste nätverksbyrån Hearts & Science i Storbritannien. Det skriver The Drum.

Nedåt för MTG
Nu redovisar MTG hur det har gått på årets tre första månader. Omsättningen ökade med 3,9 procent till 931 miljoner kronor till 967 miljoner kronor. Dock minskade den organiska tillväxten med -1,7 procent. Bolaget gjorde en större förlust från förra året, då rörelseresultatet landade på -126 miljoner kronor, jämfört med -79 miljoner kronor under motsvarande period året innan. I kvartalsrapporten framgår det också att avknoppningen av Nent kostade 54 miljoner kronor. Det skriver Dagens Media.



Dela sidan: