Dela sidan:

Förra året ville en kund att Forsman & Bodenfors New York-kontor skulle sätta ihop ett kvinnligt produktionsteam för ett projekt om kvinnliga entrepenörer. De misslyckades och insåg att de hade ett problem. Och ett problem kräver en lösning.

Så den techtunga byrån tog fram verktyget Grow Your Circle.

– Vi insåg att vi med vår köpkraft som ett stort byrånätverk har ett stort ansvar när det kommer till vilka produktionspartners vi jobbar med. Det har inte funnits något verktyg som kan hjälpa oss hitta den kompetens och bakgrund vi vill ha, även om vi vet att den finns därute, säger Madison Wharton, produktionsledare på F&B New York till AdWeek.

Genom verktyget, i nuläget tillgängligt för byråer på den amerikanska marknaden, kan byråerna inte bara bredda könsbalansen utan även få in kompetens med HBTQ-bakgrund eller någon som lever med en funktionsnedsättning samt söka på exempelvis produktionsbolag ägda av kvinnor.

– Vi vill fortsätta utveckla verktyget och förhoppningsvis släppa det utanför USA. Just nu jobbar vi för att sätta ihop en styrelse som kan hjälpa oss förbättra det, säger Madison Wharton.

Projektet har kostat Forsman & Bodenfors cirka 500 000 dollar. Läs mer om projektet här.



Dela sidan: