Dela sidan:

I samband med att Custos köpte gratistidningen Metro och utnämnde Staffan Erfors till chefredaktör för två år sedan valde Eric Ljunggren att lämna tidningen, där han sammanlagt varit i 18 år i roller som chefredaktör och vice vd. Förra våren klev han in som ordförande i AIK Fotboll efter pr-profilen Simon Strands initiativ till ny styrelse. Den rollen i kombination med hans engagemang i Reach for Change och Hugo Stenbecks stiftelse har lett honom in på spåret att använda sin kompetens och erfarenhet från medieområdet till att göra något gott.

I slutet av april klev Eric Ljunggren på rollen som global marknad- och kommunikationschef på Norrsken Foundation, stiftelsen som startades av Klarnas grundare Niklas Adalberths och vars syfte är att hitta och investera i så kallade "impact-bolag". De kan beskrivas som bolag vars mål är att bidra till någon form av positiv förändring i samhället.

– Som nyfylld 40-åring ska man ju få någon form av kris. De etablerade versionen är att välja mellan någonting som antingen har med porschar eller kvinnor att göra. Jag och min fru hade familjeråd och enades om att "rädda världen-krisen" var bäst och att satsa på någonting där man kan göra någon form av skillnad, säger Eric Ljunggren till Resumé.

Eric Ljunggren konstaterar att Norrsken just nu har ett "glimmer runt sig", men understryker att man inte är en välgörenhetsorganisation. Norrsken tror på entreprenörskap som en modell för att få företag att växa snabbare och bli mer skalbara. Bland de startups som kommit till liv under Norrskens vingar och som startat sitt bana i Norrsken House i de gamla spårvagnshallarna på Birger Jarlsgatan i Stockholm finns Karma, appen som säljer mat som annars skulle ha slängts från butiker, restauranger och kaféer och som på mindre än två år har fått 350 000 användare. Enligt egna siffror räddades över 170 ton mat i Sverige genom Karma under 2018.

Där finns också Grace Health som jobbar med kvinnohälsa i Afrika och War On Cancer, det sociala nätverket som syftar till att öka den mentala hälsan hos alla som på något sätt drabbas av cancer genom att sprida kunskap och gemenskap till målgruppen.

Söktrycket på tjänsten som Norrskens globala marknads- och kommunikationschef var enorm och tillsättningsprocessen gedigen. Över 800 personer sökte jobbet och Norrsken gick efter en första sållning igenom 263 kandidater ordentligt. Efter sex möten som inkluderade geometriska logiktester föll valet på Eric Ljunggren. Själv hade han ingen aning om att intresset för jobbet var så stort.

– Det var Friends grundare Sara Damber som tyckte att jag skulle ta en kaffe med Norrsken, något jag har haft förmånen att göra med många intressanta människor sedan jag lämnade Metro. Jag gick hit och efter en halvtimme frågade de om jag hade några frågor om den här positionen. Jag undrade vad de pratade om? Ju fler möten jag gick på desto mer förstod jag vad Norrsken gör och desto mer ville jag ha jobbet. I efterhand har jag förstått att konkurrensen varit väldigt hård, säger Eric Ljunggren.

LÄS MER: "Eric Ljunggren: 'Ägnade halva mitt liv åt att snacka skit om DN'"

– Jag pratade med min fru under processen, hon är bröstcancerforskare på KI och både hon och jag har alltid haft jobb där vi känner att vi faktiskt gör gott och gör skillnad. Att jag nu har möjlighet att fortsätta bidra till någonting viktigt som gör att jag kan vara stolt och en pappa som hämtar sin son på förskolan med ett leende på läpparna är en superlyx och någonting jag är väldigt tacksam för, fortsätter han.

Det kan tyckas märkligt att ha "global" i titeln hos ett företag som endast sitter på Birger Jarlsgatan i Stockholm, säger Eric Ljunggren, men målet för Norrsken är att starta i 25 städer på tio år. Man är just nu på plats i ett annat land i Europa och i ett land i Afrika, som man hoppas kunna berätta mer om snart.

– Den globala expansionen lockade såklart. Jag var med och startade Metro under glansdagarna i 15-20 länder och levde mitt liv på kontor och hotellrum världen över. Jag tror de erfarenheterna gör att jag kan bidra i Norrskens globala expansion och det ska bli väldigt spännande att vara med på den resan.

Vad kommer vara ditt huvudfokus?
– Det kommer ligga på tre saker: först och främst att lära känna alla entreprenörer som jobbar här. Med risk för att göra chefer och uppdragsgivare förbannade så är jag lite trött på att läsa om dem hela tiden, jag vill istället lyfta alla som sitter här i huset och hitta deras berättelser. Det är de som är de stora stjärnorna på Norrsken. Det andra är att fokusera på Norrskens globala expansion.

På plats tre på fokuslistan står Norrskens hittills största satsning: Norrsken award and impact week som äger rum i september. I slutet av mars släppte Norrsken en lista över de hundra bolag som är bäst i Norden på "impact", och segraren kommer koras under Impact Week i höst.

– Under en vecka kommer Stockholm bli världens centrum för startups med tydligt fokus på att lösa samhällsproblem med teknik och entreprenörskap som utgångspunkt. Det är en jättesatsning som alla i huset är involverade i, säger Eric Ljunggren om projektet.

LÄS MER: "Norrskens creative director Daniel Glasman: 'Min mamma lärde mig att vara optimistisk'"

I rollen som global marknads och kommunikationschef har Eric Ljunggren även i uppdrag att förtydliga Norrskens varumärke. Som gammal Metro-redaktör är hans personliga mål att kunna förklara vad Norrsken är på mindre än två timmar. En inte helt lätt uppgift, menar han.

– Det är en lång historia som börjar med berättelsen om hur Niklas och Erik (Engellau-Nilsson, vd på Norrsken, reds. anm.) på Klarna startade Norrsken och slutar i alla de entreprenörer som sitter i Norrsken House och varje dag jobbar med projekt som syftar till att göra konkret skillnad. Jag vill komprimera den storyn och göra den tydlig så att fler förstår vad Norrsken är. Jag ser inte mig själv så mycket som en marknadschef utan mer som en redaktör som ska hjälpa människorna här att berätta sina historier på ett så rakt och enkelt sätt som möjligt. Det är klassiskt redaktörskap egentligen.

När det kommer till initiativ som på något sätt syftar till att göra världen till en bättre plats, slutar det ofta med stora, fluffiga ord, säger Eric Ljunggren. Men han vill prata så att folk förstår.

– Det hålls inspirerande tal och i efterhand känner sig publiken upprymd av någon form av glädjekänsla, men undrar vad den som pratar faktiskt konkret gör? Det fina med Norrsken är att det faktiskt är människor som just nu konkret gör saker och behöver hjälp med att förmedla det budskapet. Jag vill träffa de här människorna och förstå hur jag på ett enkelt sätt kan förklara och komprimera det de gör. Jag vet vad som funkar i en rubrik, jag vet vad läsare vill ha och där tror jag att jag kan göra skillnad för Norrsken.



Dela sidan: