Dela sidan:

Den norska byrågruppen JCP:s verksamheter i Norden sysselsätter 130 medarbetare. På den  svenska marknaden etablerades två bolag inom event och pr 2006. Siffrorna har gått upp och ned med en peak 2014 då Just Cruzin Productions AB omsatte drygt 51 miljoner kronor och var lönsamma. Sedan dess har både lönsamheten och intäkterna sjunkit och i förra veckan, den 8 maj, inleddes konkursen i Just Cruzin Productions AB och Just Cruzin Productions PR AB. 

I senaste bokslutet för räkenskapsåret 2017 uppgick den sammanlagda omsättningen för de två bolagen till strax under 35 miljoner kronor med en miljon i rörelseförlust. 

I konkursansökan som inkom till Södertörns Tingsrätt den 7 maj nämns det att bolaget "befinner sig på obestånd som ej är av tillfällig art". 

Totalt 13 anställda berörs av konkursen.

Bland eventbyråns kunder på senare år återfinns Pepsi, Circle K och Fjällräven.

Resumé når Øystein Lasse Tynning , Executive Chairman vid JCP i Oslo: 

– Konkursen beror på minskade intäkter för att täcka kostnaderna som företagen har. Vi har varit i Sverige i 13 år och med facit i hand har vi inte fått till det.

Hade ni kunnat göra något för att inte hamna i den här situationen?
– Det är svårt att säga. Vi har haft succé i Norge, men har inte lyckats återskapa detta i Sverige. Efteråt kommer det att finnas en tid för reflektioner om vad vi borde ha gjort bättre, men nu är det fokus på att lösa detta på bästa möjliga sätt för anställda, kunder och leverantörer.

Vad säger kunderna?
– Självklart tyckte de att det är tråkigt. Vi jobbar nu tillsammans för bästa möjliga lösning på den situation de befinner sig i.

Det är flera bolag som gått i putten på senare år. Hur mår eventmarknaden i Sverige?
– Jag har noterat att många företag kämpar med lönsamhet. Utöver det är det svårt för mig att tänka för mycket om detta.



Dela sidan: