Dela sidan:

Nu är Youtube-annonseringen på tapeten igen. Åter har reklam synts i fel sammanhang, åter är annonsörer upprörda över att ha blivit lurade. Och lurade har de förstås blivit, Youtube har mycket sämre koll på sitt innehåll, och på var annonser placeras, än vad de ibland låter påskina. Men mest har annonsörerna nog velat blunda för det uppenbara. Att Youtube i stort sett inte bryr sig om vad användarna laddar upp är ingen hemlighet. Det finns förvisso en uppsättning regler om hat och hot, naket och lite annat. Mellan de tämligen luddigt formulerade reglerna och algoritmernas oförmåga att kontrollera innehållet när det läggs upp, finns dock gott om utrymme för alla möjliga vidrigheter. Plattformens största stjärna har spridit antisemitism vid upprepade tillfällen, för att ta ett exempel.

LÄS MER: "Rasism, skjutande 5-åringar och knark – här syns de svenska annonsörerna på Youtube"

Med tanke på detta är det lite märkligt att annonsörer blir så förvånade av att synas tillsammans med fel video. Den som har tillbringat lite tid på Youtube har med viss sannolikhet snubblat över både det ena och det andra. Algoritmernas, och därmed hela plattformens, bristande förmåga att sortera innehållet är uppenbar, fri och enkel att beskåda för alla och envar. Och räcker de egna ögonens vittnesbörd inte till så är Youtube hjälpsamma nog att själva påpeka saken i sina policyer. Där konstaterar de nämligen att de behöver användarnas hjälp att flagga olämpligt innehåll. Tydligare än så kan väl knappast företagets bristande tilltro till den egna tekniken formuleras?

LÄS MER: "Svenska annonsörer rasar mot Youtube – stoppar all reklam"

Vissa förklarar sig med att de helt enkelt skiter i vilket, en nihilistisk inställning som kanske inte är så sympatisk, men ärlig. Med förvåningen förhåller det sig annorlunda. För hur kan den förklaras på annat vis än att annonsörerna tidigare har valt att blunda för det uppenbara? 

Skulle dessa stora, välkända företag ha avhänt sig förvaltandet av varumärke till en algoritmstyrd inte-riktigt-mediebyrå (vars verksamhet i grund och botten hänger på ett gäng programmerare med oklart intresse för varumärkesvård) av okunskap? 

Så kan det väl ändå inte vara.



Dela sidan: