Dela sidan:

Hur effektivt är det egentligen att annonsera på Facebook? Och hur mäter man det på ett korrekt sätt? Det ville snabbväxande modeföretaget NA-KD ta reda på när de lanserade en ny kampanj riktad till både befintliga och nya kunder i Sverige.

– Problemet när man jobbar med flera marknadskanaler samtidigt är att det blir svårt att lita på resultaten för respektive plattform. För oss gäller det att hitta den bästa marknadsmixen, dels per marknad men även mellan de olika kanalerna, och då måste vi veta hur mycket försäljningen faktiskt påverkas av en annons, säger Daniel Håkansson, E-Commerce / Online Marketing Manager på NA-KD.

Kan följa upp allting

För att mäta kampanjens effekt använde man Facebook Attribution, ett verktyg som låter annonsören följa upp mottagarnas beteende efter att de sett en annons – vilket kan vara allt från att titta på en video till att besöka hemsidan eller köpa en produkt.

– Det här är något helt annat än att mäta likes och delningar. Tillsammans med NA-KD gjorde vi en conversion lift-studie, där de kunde se exakt hur mycket försäljningen ökade bland de som blivit exponerade för kampanjen. Det är viktigt att inte bara titta på attribuerad försäljning utan också den inkrementella effekten. Och därefter fatta sina marknadsföringsbeslut baserat på resultaten, säger Ludvig Hedlund, Client Partner - ­E-Commerce på Facebook.

Tidigare så skedde den mesta online-aktiviteten på datorer, där cookie-baserade mätsystem kunde användas för att mäta konverteringar.

– Men idag sker en stor del av vår konsumtion av innehåll på olika, framför allt mobila, enheter under dagen, vilket gör det svårare än någonsin att mäta resultat. Conversion lifts är en sofistikerad metod för att mäta den effekt som annonseringen har på försäljningen, både över tid och mellan olika enheter, säger Ludvig Hedlund.

Statistiskt säkerställda resultat

För att mäta effekten randomiseras Facebook-användarna i två grupper. En testgrupp som kan se annonserna och en kontrollgrupp som inte kan se dem.

– Under studien samlar vi in gruppernas försäljningsdata, som kunden redan skickar till oss från till exempel sin Facebook-pixel. Eftersom den enda skillnaden mellan grupperna är att den ena gruppen såg annonserna så kan vi på ett statistiskt säkerställt sätt mäta hur mycket kampanjen faktiskt påverkat försäljningen, säger Jessica Ling, Client Solutions Manager på Facebook.

På NA-KD använder man resultaten för att anpassa och optimera kampanjerna.

– Det är så visuellt och enkelt att se vad som fungerar. Vi som företag kan ha en hypotes och sedan testa oss fram. Det kan vara att vi provar en video mot en bild, eller samma bild med olika texter. Vi tar lärdomar och bygger vidare. Det är väldigt lätt för oss att dagligen se vad som funkar och inte funkar, säger Daniel Håkansson.

Fantastiska resultat

Den senaste kampanjen, där NA-KD testade en rad olika annonsformat, funkade väldigt bra – och man kunde mäta upp ett ROAS (Return on Ad Spend) på 4,69 x för nya kunder och 3,76 x for befintliga kunder.

– För oss är det extremt viktigt att kunna följa upp vad en kampanj ger. Det handlar om att hitta rätt nivå för vad vi spenderar på annonser. Vi kommer att fortsätta jobba på det tillsammans med Facebook, att skruva på siffrorna och hitta en nivå där vi är nöjda med vår ROI.



Dela sidan: