Dela sidan:

Google har gett tiotusentals dollar i gratis annonsutrymme till anti-abort-organisationen Obria Group, rapporterar The Guardian. Organisationen driver ett nätverk av kliniker som finansieras av katolska organisationer, och på Facebook utger sig dess annonser för att erbjuda abortvård. Egentligen har Obria Group målsättningen att förhindra kvinnor från att genomföra aborter. 

Obria Group tog emot 120 000 dollar från Google i annonsbidrag 2015, enligt offentliga handlingar som The Guardian tagit del av. 2011 tog organisationen emot nästan 32 000 dollar. Dessa typer av annonsdonationer från Google syftar egentligen till att hjälpa till att öka räckvidden för välgörenhetsorganisationer.

Google vill inte kommentera Obrias annonsbidrag, men uppger till The Guardian att alla bidragstagare följer techjättens riktlinjer. Dessa riktlinjer inkluderar bland annat regler mot annonser som "avser att lura användare genom att utelämna relevant information eller som ger missvisande information om produkter, tjänster eller verksamheter".

Spionprogram upptäckt i Whatsapp
Det israeliska cyberföretag NSO anklagas för att tillhandaha verktyg som gör det möjligt att spionera på människorrättsaktivister och journalister. Nu har det upptäckts att NSO:s teknologi kan utnyttja ett säkerhetshål i Whatsapp och på så sätt bryta sig in i iPhone eller Android-telefoner. Det skriver New York Times.

Whatsapps ingenjörer ska ha jobbat dygnet runt för att täcka igen sårbarheten och lanserade en lösning under måndagen. Whatapp uppmanar nu sina användare att så fort som möjligt uppdatera sina appar. Whatsapp har idag 1,5 miljarder användare. 

NSO nekar till anklagelserna. 

Disney konsoliderar sina medieköp till OMD
I mars gick miljardaffären mellan Disney och 21st Century Fox slutligen i hamn. Det är Fox underhållningsdel som köptes upp av konkurrenten, vilket innebär att Disney har kontroll över bolagets hela filmstudio, dess 30 procentiga andel i streamingtjänsten Hulu samt Fox Television Group.

Nu rapporterar Adweek att Disney har beslutat att flytta över en större del av hanteringen av medieköp och medieplanering till OMD, vilket innebär att medienbyrån även får ansvar för 20th Century Fox. Det säger källor till tidningen. Disneys ledning ska ha informerat sina byråpartners om beslutet under förra veckan.

I likhet med när Warner Media beslutade sig för att lägga hela sitt mediekonto på Omnicoms Hearts & Science under förra hösten efter AT&T:s uppköp av Time Warner, så ska Disneys beslut ha skett utan en formell byråptich. Tidigare hanterades 20th Century Fox:s tv- och digitalköp av Publicis Zenith, medan MDC Partners Assembly hanterade andra "ospecificerade" delar av mediehanteringen.

Apple förlorare i monopol-mål
Den amerikanska högsta domstolen har slagit fast att Appe otillbörligt utnyttjat monopolet som enda försäljare av appar till Iphone-användare. Det skriver Di Digital

Enligt domen har den provision om 30 procent som Apple tar vid försäljning av appar via den digitala handelsplattformen App Store drabbat konsumenterna, då bolaget utnyttjat sin monopolställning för att höja priserna. Domen i USA:s högsta instans öppnar därmed för Iphone-användare att gå vidare med stämningsansökningar mot bolaget. 

NBC avslöjar mer om kommande streamingtjänsten
Amerikanska mediebolaget NBC har hittills inte avslöjat speciellt mycket om dess kommande och ännu namnlösa streamingtjänst vars lansering är planerad till mitten av 2020. Men under en presentation som ägde rum under måndagskvällen svensk tid berättade Lina Yaccarino, styrelseledamot i bolagets annons- och parterskapsdel, mer om tjänsten som hon kallade "det största initiativet" i bolagets historia. Hon underströk även att det kommer finnas stora annonsmöjligheter i streamingtjänsten. Det skriver The Drum.

– Median andra bolaget stöter bort annonsörer, drar vi dem istället in med ett helt tillgänligt invetory, data som är totalt transparent och en upplevelse som konsumenter kan njuta av och lita på, sade hon under presentationen.



Dela sidan: