Dela sidan:

Att företag vill utföra ett jobb med högsta möjliga kvalitet och ha kundvärde i fokus är givet. Annars är risken att man förlorar kunden.

Jag misslyckas ibland med att leverera bästa möjliga resultat, men de vanligaste anledningarna till att de samarbeten jag jobbar med inte blir en succé beror på att kunden inte till fullo maximerar sin investering i influencer marketing. 

Håll till godo - här är sex anledningar till att du som kund inte lyckas fullt ut när du genomför samarbeten med influencers.

1. Du använder inte det användargenererade innehållet
Det finns många anledningar till att använda det användargenererade innehållet från influencer marketing-kampanjer, det vill säga det innehåll som kampanjerna genererar. Gör man inte det missar man väldigt lågt hängande frukt. Användargenererat innehåll är kostnadseffektivt eftersom det redan finns och du betalat för det, det är mer autentiskt än produktbilder varumärken själv skapar, visar på lojalitet från andra samt bidrar till en community-känsla. Användargenererat kan bidra till över 690% högre engagemang än produktbilder, enligt en undersökning. Använder du inte det innehåll som skapas i kampanjen maximerar du inte effekten.

I Resumés lista över "Så engagerar 100 av Sveriges största annonsörer på sociala
medier" finns kanske dem som behöver det här tipset som mest!

2. Du förväntar dig stordåd på första nedslaget
Att bygga ett varumärke genom Influencer Marketing går generellt sett snabbare än med traditionell marknadsföring och PR, men det sker sällan över en natt. Att förvänta sig en mycket kraftigt ökad tillväxt eller ökning i marknadsandelar på en kampanj som löper under en månad är därför inte en rimlig målsättning. Så ha rimliga förväntningar och arbeta långsiktigt.

3. Jämför inte influencer marketing med andra kanaler
Att köpa influencers på enbart CPM (kostnad per tusen visningar) och sedan jämföra priset med Facebook-, Google- eller TV-annonsering är inte att rekommendera. "Jag väljer mycket hellre en influencer med 250 000 följare vars följare bor utanför de marknader jag vill nå, har lågt engagemang och icke-kvalitativt innehåll framför någon som har 25 000 följare vars målgrupp är mitt in i min med mycket hög trovärdighet", sa någon kund aldrig.

4. Du utvärderar influencers enbart på konvertering
Influencer Marketing är samspelet mellan annonsör och innehållsskapare. En trovärdig och genuin matchning resulterar oftast i fantastiskt innehåll som engagerar, utbildar och konverterar (på ett eller annat sätt). En influencer tackar inte ja till något som kan svärta ner dennes varumärke - åtminstone inte de som förstår sitt värde. Att utvärdera influencers på enbart konvertering kan därför vara ett sätt att kraftigt motarbeta sig själv i varumärkesbyggandet. Influencer Marketing är en content-bidragande top funnel-aktivitet, inte en low funnel-aktivitet. Se även punkt 6 om hur du syr ihop Influencer Marketing med konverteringsbiten.

5. Du vågar inte släppa kontrollen
Du litar inte på oss, vår expertis eller influencerns förmåga att skapa. Vi älskar att bli
utmanade, men jobbar man med oss eller någon annan part måste man lita på att vi
kan vårt jobb. Annars hämmar det resultatet. Vi som jobbar dagligen med influencer
marketing har lång erfarenhet och för vår del baserar vi våra beslut på data. Lita
alltså på din partner och låt denne göra sitt jobb, annars blir resultaten garanterat
sämre än vad det hade kunnat bli.

6. Du integrerar inte influencers med köpta kanaler
Ytterligare värde av en influencer-kampanj skapas genom att inkludera sponsrings- och associationsrätt i avtalet med influencers. Att låta influencers vara en del av din betalda annonsering kan göra underverk för resultaten. Användare på Instagram letar inspiration, inte produktbilder. Jag hoppas att ett djupare samspel mellan paid och influencers kommer finnas på fler strategibord än Daniel Wellington och NAKDs inom en snar framtid. Detta är framtiden och de varumärken som anammar strategin snabbast kommer att vinna på Influencer Marketing (kom ihåg var du hörde det först!).

Alexander Gradin, grundare Beatly



Dela sidan: