Dela sidan:

Med knappt två veckor kvar till EU-valet är den politiska annonseringen i full gång. Resumé har redan rapporterat kring Sverigedemokraternas uppmärksammade kampanjer, dels den sju minuter långa filmen men även utomhuskampanjen som anklagar Socialdemokraterna för att ha samarbetat med Nazityskland.

Under dagen gick ytterligare en kontroversiell kampanj upp i Stockholms tunnelbana. Den här gången gäller det det högerpopulistiska partiet Alternativ för Sveriges EU-valskampanj. I kampanjen driver Alternativ för Sverige linjen om att Sverige bör gå ut ur EU. Kampanjen är uppsatt på ett tiotal av tunnelbanestationerna i Stockholms innerstad.

Att upplåta annonsytor till partier av Alternativ för Sveriges slag har dock varit kontroversiellt. För ett par veckor sedan valde exempelvis Västmanlands Länstrafik att ta ned partiets bussannonser efter kraftig kritik. Även Metro har med anledning av Alternativ för Sveriges politiska profil valt att tacka nej till annonser från partiet. Alternativ för Sverige driver bland annat frågan om återinvandring, ett fullständigt asylstopp och att samtliga uppehållstillstånd som utfärdats efter 2000 ska omprövas.

Ägare till reklamtavlorna i tunnelbanan är Clear Channel som i sin tur lyder under SL. 

Till skillnad från kommersiell reklam, som lyder under den internationella handelskammarens regler, regleras den politiska reklamen i det offentliga rummet av tryck- och yttrandefrihetsförordningen.

– I SL:s miljöer är det SL:s regler som gäller, säger David Klagsbrun, pr- och kommunikationschef på Clear Channel.

Om reklamskyltarna på något vis kan utgöra en risk för personal och trafikanter kan SL i samråd med Polisen välja att neka annonsören. Så har man inte gjort i det här fallet. I efterhand kan även Justitiekanslern plocka upp fallet, oftast har dock kampanjerna slutat gå när fallet är avslutat.

I de ytor Clear Channel själva kontrollerar har man valt att tack nej till annonser från Alternativ för Sverige. Varför vill David Klagsbrun inte gå in på.

– Utan att gå in på några detaljer kan jag säga att vi gjort ett aktivt val, berättar han.

SL:s presstalesperson Alexander Krajisnik säger att de inte kan göra annat än att följa tryck- och yttrandefrihetsförordningen.

Västmanlands lokaltrafik, även Metro har tackat nej till AfS-annonser, valde att ta ned Alternativ för Sveriges annonser, hur har ni resonerat?

– Reklam är sedan länge ett välkänt inslag på stationer, i fordon och i den övriga SL-trafiken. Den genererar intäkter till kollektivtrafiken varje år, pengar som kan användas till att utveckla, stärka och förbättra kollektivtrafiken. Efter landstingsbidrag och biljettintäkter är det den största inkomstkällan för trafikförvaltningen SL. Dessutom så får inte och ska inte trafikförvaltningen SL som myndighet censurera politiska budskap – det är justitiekanslern (JK) som prövar, skriver han i ett mejl till Resumé.

Var går gränsen för vem som får annonsera på era ytor?

– Sedan 1988 är reklam för politiska partier tillåtet i kollektivtrafiken. SL, eller trafikförvaltningen, måste som myndighet med anledning av den svenska grundlagen behandla alla politiska partier likvärdigt. Det här betyder att alla politiska partier har rätt att framföra sina budskap och köpa reklamytor. Budskapen får inte strida mot svensk lag, men detta prövas av JK i efterhand.

Varken Clear Channel eller SL har tagit till några extra åtgärder för att förhindra eventuell vandalisering.



Dela sidan: