Dela sidan:

Sverigedemokraterna har just nu en kampanj i tunnelbanan i Stockholm med budskapet "Det är inte första gången som sossarna hjälper Tyskland att ta över Europa". På SD:s Facebooksida skriver partiet att det för Socialdemokraterna är en "vanlig" kampanjmetod att "nazistämpla sina politiska motståndare".

"Det spelar egentligen ingen roll om du är liberal, borgerlig, konservativ, eller något annat de inte gillar – för Socialdemokraterna är du ändå en potentiell nazist. Detta trots att Socialdemokraterna är det parti i Sverige som i störst utsträckning hjälpte nazityskland under kriget".

Därefter beskriver SD hur Socialdemokraterna under Andra världskriget "lånade ut tågvagnar, försåg den tyska krigsmakten med stål, tillät tyska trupptransporter genom landet osv".

Joakim Wallerstein, kommunikationschef på SD, utvecklar resonemanget för Resumé:

Hur kommer det sig att ni väljer det här budskapet?
– Vilken valrörelse det än handlar om så kommer sossarna när kampanjapparaten är igång att peka ut egentligen alla som tycker någonting annat än dem själva som nazister. Det är en praktisk kampanjmetod de använder sig av, och vi är förbannat trötta på det.

– Sossarna har själva en dålig historia när det kommer till kopplingar med nazismen och med antisemitismen, men det är ingen som lyfter det i debatten. Det här är ett sätt för oss att försöka göra det. Det kan se lite spetsigt ut, men det är ett ärligt sätt från vår sida att försöka skapa debatt kring det här, fortsätter han.

Är det en rättvis koppling att göra idag, mellan Socialdemokraterna och Nazityskland?
– Ja, man kopplar ju löpande Nazityskland till oss, men vi fanns inte ens under den tiden. Samtidigt hade Socialdemokraterna mer eller mindre öppna samarbeten med Tyskland. Därför tycker jag att det är rimligt att vi gör den kopplingen till dem. Jag skulle personligen vilja ha en EU-kampanj som handlar om valet, men det går inte när debatten ligger på den här nivån.

Varför väljer ni att vända er mot just Socialdemokraterna i det här fallet? Ni har ju annars gjort Liberalerna till er huvudmotståndare inför EU-valet.
– Jag tror att vi nämner sossarna mer sedd till speltiden i vår kampanjfilm inför EU-valet, men det är lite från båda hållen. Sossarna för in sin politik i Europaparlamentet medan Liberalerna vill ha mer EU i allmänhet. Vi på SD ser det som ett imperiebygge som suddar ut de olika nationerna till en jättestat där Tyskland är den tongivande aktören.

Vad har ni märkt av för reaktioner på kampanjen hittills?
– Det är lite som väntat skulle jag säga. Våra sympatisörer tycker att det är en lättnad att vi adresserar något som de själva möts av dagligen under en kampanjperiod, nämligen att bli kallad för nazist. Sossarna själva tycker inte om att prata om sin historia så de är såklart inte speciellt glada.

Förutom i tunnelbanan i Stockholm kommer kampanjen synas i digitala kanaler. 

Socialdemokraternas presstjänst skriver i ett mail till Resumé:

"Vi har inga kommentera på detta utöver att det här är vad man kan förvänta sig av ett extremt parti som SD. Vi har sett sådana kampanjer förut och är inte förvånade".

Justitieminister Morgan Johansson (S) kommenterar kampanjen på Twitter och skriver att SD nu bedriver "ren historieförfalskning i Goebbels anda".



Dela sidan: