Dela sidan:

I april rapporterade Resumé om IKEAs nya logotyp, en logotyp mer anpassad för digitala kanaler. Då var det första gången sedan mitten av 60-talet som det svenska bolaget uppdaterade sin logotyp.

Lika länge väntade de inte innan de gav logotypen ytterligare en uppdatering. Den här gången har man för första gången övergivit den ikoniska gul/blå-färgen och har istället valt en helt vit logotyp. Den nya loggan, "Fönster", är framtagen av 72andSunny i Amsterdam och är precis som den tidigare anpassad för digitala kanaler. I ett pressmeddelande skriver 72andSunny Amsterdam att logotypen och dess namn är tänkt att representera hur IKEA är sammankopplat med resten av världen och vice versa.

– Vi har tagit fram en framtidssäker version av den ikoniska IKEA-logotypen. Den har optimerats efter både form och funktion och är nu mer relevant och effektiv för framtida touchpoints. Förhoppningsvis kommer den visa vägen för en djupare och mer emotionell koppling mellan IKEA och kunderna, säger Carlo Cavallone, creative director på 72andSunny i Amsterdam.

Facebook släpper "Rensa historik"-funktion

Facebook har sedan det amerikanska presidentvalet 2016 och den efterföljande Cambridge Analytica-skandalen varit ute på ett korståg där man säger sig vilja visa bättre hänsyn till användarnas integritet och bli försiktigare i hur man hanterar data. Under gårdagen aviserade man en ny funktion som kommer att ställa till det för annonsörer – en funktion som ränsar användarnas datahistorik. Med den nya funktionen kommer användare kunna rensa all data som Facebook samlat om dem, både på Facebook och andra plattformar, så att annonsörer inte längre kan använda dem. Funktionen gäller även Facebook Pixel och Custom Audiences. För ett par veckor sedan meddelade bolaget även att man kommer skruva om plattformen till att bli mer inriktad på grupper och mindre på nyhetsflödet, något som spås göra det långt mycket svårare för annonsörer. Det rapporterar AdAge.

Google börjar med annonser på mobila söksidan

I dagarna har Google hållit i konferensen Marketing Live där man presenterat en rad nyheter. Under gårdagen kom dock den som tros påverka annonsörer allra mest. Efter påtryckningar från oroliga investerare kommer Google att börja visa annonser på den mobila söksidan. Användare kommer framöver mötas av upp till åtta annonser inklusive bilder i de mobila sökresultaten. Även tjänsten Google Maps kommer fyllas med ytterligare annonser. Vad investerarna oroar sig över är att Googles annonsförsäljning under Q1 2019 bromsade in och att annonsörer kan tänkas flytta sina pengar till Amazon och Instagram. Google får 85 procent av sina intäkter från annonser, det rapporterar Reuters.

Pepsi bygger inhouseteam för data

Pepsi håller för fullt på att bygga ett inhouseteam fokuserat på att skapa en bro mellan data och medieplanering. Målet är att få ihop data science med insikter om media och aktivering. Dryckesjätten har nu börjat rekrytera personal inom bland annat CRM, data management och adtech. För just adtech är målet att skapa en ny strategi, det rapporterar The Drum.

Publicis ryter ifrån: Techbolagen ska kompensera användarna

Publicis Groupe's ordförande Maurice Lévy är inte överförtjust i techbolagens makt. Nu säger han att en del av de pengar som techbolagen genererar bör gå till personerna som ger dem datan från början. Han säger att en ny modell där pengar går tillbaka skulle bli mer effektivt än GDPR som lanserades förra året. "Personlig data ska tillhöra varje konsument", säger han till The Drum.



Dela sidan: