Dela sidan:

Under förra året gjorde Nord DDB som färsk byrå Unibets kampanj i samband med Fotbolls-VM. Men samarbetet har gnisslat och strax efter årsskiftet stod det klart att spelbolaget (som är en del av Kindred Group med medieinvesteringar på 985 miljoner kronor under 2018) och reklambyrån gick skilda vägar. 

Enligt Resumés uppgifter har Unibet tagit beslutet att inte ersätta Nord DDB med en ny reklambyrå för att ta lead kreativt. I dagsläget samarbetar annonsören med Suzumuchi, en dansk byrå som ägs av Kindred och tar fram automatiserad marknadsföring utifrån. I stället har spelbolaget lagt över ansvaret på sina befintliga byråpartners såsom pr-byrån Burson Cohn & Wolfe, mediebyrån Adon på den svenska marknaden. 

Kindred Group är landets största spelannonsör på en marknad där reklaminvesteringarna har ökat från 3,8 till 6,6 miljarder kronor, på två år. Unibet säkrade under förra året de attraktiva sponsorrättigheterna till Allsvenskan för 780 miljoner kronor, som tidigare låg hos Svenska Spel. Ett avtal som löper på sex år och börjar gälla från och med säsongen 2020. Här samarbetar Unibet med Passion Lab.

Under den första månaden efter omregleringen av spelmarknaden, januari 2019, ökade Kindred Group sina medieinvesteringar med 72 procent. På den nya marknaden har Unibet satsat på ett mer ansvarstagande och varumärkesbyggande anslag i sina kampanjer där man bland annat använder Henrik Lundqvist som ambassadör. 



Dela sidan: