Dela sidan:

Än en gång har reklambranschen trumfat sig själv. Den här gången genom reklam som gör sig lustig på invandrares bekostnad. 7-Elevens kampanj att efterlikna en "svensk pizzeria" är nämligen inget annat än en magnifikt illaluktande uppvisning i tondövhet. För låt oss vara ärliga – den svenska pizzan som vi allihopa är så stolta över, "den svenska sunkpizzerian", är inte en pizzeria som Pelle eller Kalle står och bakar pizza i dagarna i ända. Inte heller är det Mario eller Luigi som gör det. Alla dessa snubbar håller istället till i de kreddiga kvarteren och gör de nya, fräscha pizzorna på ett nyskapande sätt.

"Hur hade en svensk pizzeria gjort?" frågar sig byrån och tolkningen de gör är bland annat särskrivningar och stavfel. Finns det verkligen inget annat att spela på än grammatiska tillkortakommanden? Jag tvivlar på det.

När jag i morse klickade in mig på rubriken växte ett litet obehag i mig ju längre ned i artikeln jag kom. Var det en överdriven känsla hos mig? Borde jag ta ett chill pill? Nej och nej. Tillåt mig att raljera, men att reklambranschen, denna homogena lilla mikrobubbla som skriker efter nytt fräscht blod, men som gång efter annan rekryterar nya lovande talanger från innerstadsskolor, gör sig lustiga över personer som har tvingats lämna sina hemländer och starta nya liv i nya länder är inget annat än pinsamt. 

När jag sedan kommit ner till listan över personer som gjort kampanjen fanns det inte längre några tvivel. Namnen i arbetsgruppen talar sitt tydliga språk. Gör om, gör rätt, och gör branschen en tjänst – tänkt ett varv till innan saker går till tryck.

Nahir Aslan, tidigare medarbetare på reklambyrån Round & Round.



Dela sidan: