Dela sidan:

Facebookgrupper där människor samlas av engagemang till en viss fråga eller med ett visst gemensamt syfte har blivit ett växande fenomen. I vissa fall är medlemsantalen så pass stora att grupperna nästan kan betraktas som egna små mediehus och har administratörer som jobbar heltid med att driva gruppen. Så är till exempel fallet med Heja Livet. Som naturlig följd blir dessa grupper en allt mer attraktiv plats för varumärken att synas.

LÄS MER: "Experterna: Så maximerar marknadsförare nyttan av Facebookgrupper"

Den tionde april skapades Facebookgruppen Bensinupproret 2.0, vars syfte är att väcka opinion och pressa politiker att göra någonting åt det stigande bensinpriset, som idag till drygt 60 procent utgörs av skatter. 

Under onsdagen passerade Bensinupproret 2.0 en halv miljon medlemmar på Facebook, vilket innebär att gruppen nu är en av de största svenska Facebookgrupperna.  Peder Blohm Bokenhielm, en av initiativtagarna, säger i ett videoklipp i gruppen att de idag är drygt 20 personer som jobbar "mer eller mindre dygnet runt" med Bensinupproret. 

Gruppen har nu lyckats få gehör hos politikerna, och blivit inbjudna av den moderata politikern Niklas Wykman till ett seminarium om bränselskatter i riksdagen nästa vecka.

– Det känns underbart. Det visar att vi har skakat om i maktens korridorer om vi ska vara dramatiska, säger Peder Blohm Bokenhielm till Expressen.

Bensinupproret 2.0 har nu fått med sig sponsorer i form av det Borås-baserade flyttbolaget Flyttfixarna samt JM Print i Borlänge, som bland annat erbjuder skyltar och trycksaker. 

– Det var väldigt enkelt beslut, för den här frågan är någonting som engagerar oss både privat och som företag. Det är helt absurt hur bensinpriserna eskalerar, vi som företag har bensinutlägg för hundratusentals kronor, säger Haissam "Sam" Jomaa, COO på Flyttfixarna, till Resumé.

Han vill dock inte uppge hur mycket pengar Flyttfixarnas sponsorskap av Bensinupproret handlar om, men säger att det "rör sig om ett åtagande som gynnar båda parter".

– Det blev en väldigt bra kombo för oss att både kunna synas med vårt varumärke genom den här sponsringen men också att ha en chans att faktiskt påverka och få bort den här skattediktaturen. Jag tycker att det är jättebra om medlemsantalet kan dubblas eller kanske till och med tripplas, det tror jag att det kan göra.

För Flyttfixarna är det första gången de sponsrar en Facebookgrupp. 

– VI har aldrig gjort något sådant här tidigare, men det träffade så rätt och kändes väldigt naturligt för oss. Den här sponsringen kommer direkt från hjärtat, Haissam Jomaa.

Har ni hunnit få några reaktioner från kunder?
– Inte än, men det är inte heller därför vi gör det här. Vi gör det för att det är ett gott ändamål och i syfte att vara med och få till ett resultat. Det klart att vi vill ha fler kunder, men jag tror att det här är den enda marknadsaktivitet som vi inte kommer mäta resultatet av, för det är inte syftet med den här sponsringen.

Kan ni tänka er att sponsra andra Facebookgrupper som driver en fråga framöver?
– Nej, antagligen inte. Som företag vill vi hålla oss utanför politiken i och med att vi har kunder med olika politisk tillhörighet. Men den här frågan kändes helt rätt att stötta.

Resumé har även sökt JM Print samt initiativtagarna till Bensinupproret, som inte återkommit. 



Dela sidan: