Dela sidan:

Facebook stoppar politiska kampanjer – ”sexuellt innehåll”
Liberalerna och Kristdemokraterna har fått sina annonser inför EU-valet stoppade på Facebook efter att plattformen satt in hårdare regler, skriver SVT. I Liberalernas film syns två män som kysser varandra och i KD:s reklam om jakt en politiker som bär gevär. Det hela upptäcktes när Liberalerna i Karlshamn skulle publicera sin annons, men fick höra att filmen innehöll sexuella handlingar. Den stoppades även från Liberalernas huvudkonto.

– Filmen ska visualisera klassiska liberala värden som frihet, öppenhet och tolerans. Det känns som ett tragiskt nederlag att den mottas med precis motsatsen, säger Emanuel Norén, vice gruppledare Liberalerna i Karlshamn, till SVT.

Dentsu Aegis faller i Q1
Nätverksjätten Dentsu såg den organiska tillväxten falla med 1,6 procent under första kvartalet vilket beror på sämre resultat i Japan. Rörelseresultatet gick ner med 25 procent till 222,9 miljoner dollar. I Europa ökade däremot den organiska tillväxten med 0,4 procent, och omsättningen ökade med två procent jämfört med Q1 2018. Den svaga utvecklingen skyller Dentsu på Asien och Australien.

Nätjättarna lovar att arbeta mot hat
Nätjättarna Facebook, Twitter och Google träffades i Paris under gårdagen för att verkställa  ett nytt initiativ mot spridning av extremistiskt innehåll på plattformarna. Med på mötet fanns bland andra Frankrikes president Emmanuel Macron, Facebooks grundare Mark Zuckerberg och Twitters vd Jack Dorsey. Diskussionen har intensifierats efter terrordådet i Nya Zeeland som sändes live på Facebook. Techjätten ska nu satsa 70 miljoner kronor på ny teknik som ska upptäcka kopior av våldsvideor som redigeras i syfte att undvika att de blockeras. På Youtube lades nya versioner av filmen upp en gång i sekunden.

Disney går ut i jättepitch
Disney förebereder för pitch för deras globala medieverksamhet, en deal värderad till över en miljard dollar. Enligt källor till Adweek inleds det hela i höst. Fem byråer ska i dagsläget vara inbjudna att delta – dessa är OMD, WPP’s Mindshare, Publicis’ Zenith och Dentsu’s Carat. Ingen av byråerna har kommenterat uppgifterna.

Rädsla för uppsägningar i branschen
Trots att mer pengar flödar in i reklam än någonsin tidigare är hotet av konsolideringar överliggande. I en enkät som Digiday Plus nyligen genomfört uppger en tredjedel av de anställda på medier, byråer och adtech-bolag att de tror på uppsägningar i år. Mest oroliga är de som arbetar på medier i USA. Av de 53 marknadsförare som svarade sa 34 procent att de är rädda för uppsägningar.



Dela sidan: