Dela sidan:

Strategy Awards prisar strategiska vägval och vilken roll de spelade i den aktuella kampanjen. Kategorierna i tävlingen skiljer sig från andra tävlingar genom att de utgår från syftet, eller den utmaning arbetet ska möta. Bidrag kan tävla i sju olika kategorier. Dessa är utformade för att – så långt det går – ställa likvärdigt analys- och insiktsarbete mot varandra i jurybedömningen.

När årets Strategy Awards-vinnare presenteras står det klart att ANR BBDO ligger i topp med två förstaplatser för Arla och kampanjen "Sommarmjölk". 

Alla vinnare i Strategy Awards 2019:

Attityd: 

Vinnare: Åkestam Holst för Arla med "Bara mjölk smakar mjölk"

Motivering: "Strategi handlar om vägval. När man gjort tillräckligt många val, återstår endast det viktigaste. Enklare kan det inte bli".

Nisch:

Vinnare: Ingo med Burger King och "Craft a Western Whopper" 

Motivering: "Få målgrupper är så duktiga på att undvika reklam som unga vuxna. Att därför kunna nå denna svårtillgängliga målgrupp genom att skapa en egen funktion i ett hett eftertraktat spel kanske lå- ter enkelt, men är väldigt begåvat. Genom att motivera streamers och journalister att samla virtu- ella ingredienser att laga över en öppen eld skapades en unik och tydlig varumärkeskoppling, samtidigt som en digital spelupplevelse bryggades över till en genuin smakupplevelse. Smarta insikter, fantastisk lösning och imponerande resultat är guld värt".

Kontex: 

Vinnare: Prime Weber Shandwick med "The out of home project" för Clear Channel. 

Motivering: "Det vinnande bidragets strategi och lösning passar som hand i handske. Produktens fördelar och vägen till målet blir väldigt tydlig för alla. Både för köpare och säljare, men också för alla andra som bor och lever i den stora staden och därför påverkas av dessa produkter vare sig man vill eller inte. Med det vinnande bidraget visar man på ett relevant och tydligt sätt vad man kan göra med sin produkt - men också att man värdesätter socialt ansvarstagande. Man gör det på ett elegant sätt genom att använda sin teknik och sätta den i ett sammanhang. Denna gång genom att visa vägen till mat och värme för stadens hemlösa under kalla de vinternätterna".

Internationellt: 

Vinnare: Acne/Heat/Deloitte Digital för Instagram med "Make Boring Less Boring"

Motivering: "Vad är en kampanj, vad är en innovation, vad är en funktion? Gränsdragningen är svårare än någonsin att göra, men kanske också mindre och mindre relevant. Det är svårt att göra något som håller ihop över en marknad. Det är ännu svårare att göra något som håller ihop över 30. Med en insikt lika enkel som sann har den här vinnaren genom att sänka ribban lyckats att hålla ihop 5.000 enheter och visat att data, kreativitet och konvertering hänger ihop. Helt enkelt genom att sänka ribban och visa att boring is less boring".

Lansering: 

Vinnare: ANR/BBDO för Arla med ”Sommarmjölk”.

Motivering: "Genom tydliga mål, lyhördhet, väl underbyggda insikter och strategiska vägval guidades kreatörer och teamet mot det gemensamma uppdraget Att sätta Arlas mjölk i ny dager och på så sätt öka försäljningen. Med sin kampanj Sommarmjölk lyckades Arla lansera sin mjölk på ett sätt som effektivt och enkelt skar igenom, vilket gjorde att de stod ut i mejerihyllan. I en tid där mejeriprodukter svartmålats av såväl media som konsumenter skiftade Sommarmjölkskampanjen fokus från miljöpåverkan till välmående för den viktigaste komponenten i produkten, korna. Som resultat vändes åratal av sviktande volymförsäljning till en positiv och tillsammans med ök- ningen av en rad relevanta perceptioner kan man lugnt sagt säga att strategin bakom lanseringen var lyckad!"

Opinion: 

Vinnare: Le Bureau för Arbetsförmedlingen med ”Arbetsförmedlingen - Gör plats!”

Motivering: "Att se möjligheter där andra ser problem är den viktigaste uppgiften vi har som bransch och yrke. Det är också utgångspunkten för den här kampanjen. Genom en särdeles välformulerad och välmotiverad argumentation känns det helt självklart att den här vinnarens strategi går på tvärs mot tio års kampanjande i motsatta och andra riktningar. Vi ger plats åt denna vinnare som bryter ny mark och lyfter det många skulle sett som en svaghet till en alldeles särskild styrka. Ja, vi är överens med er, ni kan mer än vi tror!"

Beteende: 

Vinnare: ANR/BBDO med Arla och ”Sommarmjölk”.

Motivering: "Vinnaren i beteende- kategorin kommer från en produktkategori i motvind. På grund av en stridslysten och framgångsrik konkurrent har det dessutom varit uppförsbacke. Men med hjälp av en hållbar röd tråd hela vägen från insikter till kampanjutformning har solen ändå börjat lysa över försäljningssiffrorna – och över korna, som får gå ute längre på året. Vinnaren är alltså Arla Sommarmjölk. Juryn vill även utdela ett specialpris för en bra inlämning".



Dela sidan: