Dela sidan:

Resumé Insikt under flera veckor granskat Youtube och hur svenska annonsörer dyker upp i videos med bland annat vapen, knark och låtar om vit makt. En fråga vi inte släpper i första taget.

För annonsören är kontexten något av det viktigaste som finns. Och den kom väl i princip med digitaliseringen. Men numera riskerar du att hamna lite varsomhelst på Internet. Kommer Youtube någonsin att bli helt säkert och vad riskerar man genom att finnas där?

Till denna veckas poddavsnitt välkomnar vi Tero Marjamäki, pressansvarig på Blocket, med lång erfarenhet från brand safety-frågor från Sveriges Annonsörer. Blocket är en av de drabbade annonsörerna och gör annonsköpen inhouse.

– Det är absolut inte bra eller brand safe och vi plockade bort det så fort vi fick vetskap om det.

Borde inte varumärken ha bra koll på detta vid detta laget?
– Jo, efter stormarna på Youtube borde man veta om riskerna. Youtube berättar själva om felmarginalen, men man blir ändå förvånad när sådana här fall uppdagas.

Kan det vara så att man blundar för riskerna?
– Nej, det tror jag inte. Men man har gjort det man som annonsör kan. Vi köper på deras rekommenderade inventory med svartlistor. Sedan förväntar man sig att Youtube tar sitt ansvar som plattformsägare. Vi har ju tidigare köpt annonsering på platser med en ansvarig utgivare, på samma sätt förutsätter man att Youtube ska vara.

Annonsörerna har nu mycket att fundera på.

– Det blir ju en lingvistik av att annonsörer pausar, Youtube lovar åtgärder, och så tillbaka igen. Det finns en smärtgräns nånstans för hur mycket man orkar. Men om man som annonsör känner att man inte kan manövrera så kanske man bör gå till säkrare platser än Youtube.

Vill du ha en checklista på hur du ska garantera brand safety på Youtube (så gott det går!) och annat affärsnyttigt för ditt varumärke – lyssna på denna veckas avsnitt.

Du hittar det här:



Dela sidan: