Dela sidan:

Vid sidan av One Show och Cannes Lions brukar D&AD räknas som en av världens mest prestigefulla reklamtävlingar. I årets upplaga av tävlingen har Sverige representerats i juryn av Adam Kerj, chief creative officer på Accenture Interactive, som haft uppdraget att leda digital marketing-kategorin

När D&AD under måndagen presenterar årets samtliga 1 642 nominerade står det klart att Sverige har 22 bidrag på shortlist och placerar sig på 13:e plats över de mest nominerade länderna. Vinnarna kommer presenteras under en gala i London torsdagen den 23:e maj.

Samtliga svenska nomineringar: 

Forsman & Bodenfors: 
1 nominering för Pump it Up för Volvo
1 nominering för Traffic Folding Ad för Västtrafik 
1 nominering för Proud Trams för Västtrafik 

Prime 
3 nomineringar för The Out of Home Project för Clear Channel

Åkestam Holst Noa
1 nominering för The Social Beer för Norrlands Guld Spendrups
1 nominering för Billboards Beyond Boarders för Reportrar utan Gränser
1 nominering tillsammans med ANR BBDO för In The Names of Equality för Rättviseförmedlingen och Fredrika Bremer Förbundet

Abby Priest
2 nominering för The Lost Typography of Bauhaus för Adobe

Ingo
1 nominering för Craft a Western Whopper för Burger King 

Nord DDB
1 nominering för Dyslexia Takeover för McDonalds

ANR BBDO 
1 nominering tillsammans med Åkestam Holst för In The Names of Equality för Rättviseförmedlingen och Fredrika Bremer Förbundet

Le Bureau
1 nominering för Make Room för Arbetsförmedlingen

Happy F&B
1 nominering för Strings Attached för Thorsten och Vanja Söderbergs pris

Bedow
1 nominering för Bokiño A Logotype for Little and Big för Bonnierförlagen

Pond Design
1 nominering för James Bow Street för Jameson Whisky

The Studio 
1 nominering för Community Cola för Schmeckt

BVD Stockholm
1 nominering för Apoteket Hjärtat

Planeta Design
1 nominering för Simplo one sip is för Simplo

Fablefx
1 nominering för Dancing on Ice för ITV

NENT Creative
1 nominering för What Makes You Tic för Viasat



Dela sidan: