Dela sidan:

I förra veckan fattade delstatssenaten i Alabama beslut om att godkänna ett förslag om ny abortlagstiftning som i stort sett innebär ett totalförbud. Förslaget innebär att abort är brottsligt även vid våldtäkt och incest, så länge kvinnans liv inte är i fara. Lagförslaget har väckt stark kritik världen över. Som följd kommer Google nu att strama åt sin annonspolicy för sökresultat som gäller abortannonser, för att förhindra missvisande annonsering och spridning av desiformation gällande aborter. Det skriver The Drum.

Förändringen innebär att de företag som vill köpa annonplats i toppen av sökresultat gällande aborter först måste bli certiferade av Google genom att svara på om de erbjuder abortvård eller inte. Därefter kommer annonsören kategoriseras in i den ena eller andra kategorinm vilket ska göra det lättare för kvinnor att se vilket som är företagets agenda innan de klickar på en länk. Det innebär att de kliniker som egentligen har som syfte att stoppa kvinnor från att göra abort, kommer synas som en "non-provider" i annonsrakningen. I dagsläget är det annonsörer i Storbritannien, Irland USA och som kommer påverkas av de nya annonsreglerna. 

Uppgifter: Google drar in Huaweis Android-licens
En källa till Reuters uppger att Google har dragit tillbaka Huaweis Android-licens. Beslutet innebär att Huaweis telefoner omedelbart kommer stängas ute från appar som är viktiga för mobilanvändare utanför Kina, såsom Google Play Store och Gmail. Huawei får fortsatt tillgång till Androidversionen som går under öppen källkod-licens, men Google kommer att upphöra med bland annat teknisk support, enligt Reuters. De som redan har en Huawei-smartphone med Google appar kommer däremot fortsatt ha möjlighet att ledda ned uppdateraringar. 

Beslutet kommer efter det upptrappade handelskriget mellan Kina och USA, som innebär att Huawei har svartlistats av Trump-administrationen. USA har länge hävdat att Huawei möjliggör spionage åt den kinesiska regimen. 

LÄS MER: "Huawei-chefer slår tillbaka mot USA: 'Okunniga om teknologi'"

Sociala medier-fenomenet Grumpy Cat är död 
Världens suraste katt, Grumpy Cat, har dött i sviterna av en urininfektion. Det berättade ägaren Tabatha Bundesen från Arizona i slutet av förra veckan. Grumpy Cat, som egentligen heter Tardar Sauce, blev ett internetfenomen 2012 efter att videoklipp över hennes sura uppsyn började spridas på Youtube och fick närmare 16 miljoner visningar.

Idag följs Grumpy Cat av cirka 8,5 miljoner fans på Facebook och 2,5 miljoner på Instagram. Enligt Daily Mail ska Grumpy Cat ha dragit in drygt 100 mijoner dollar under sin karriär. Sitt första framträdande gjorde hon under South by Southwest i Austin Texas 2013, och sedan dess har hon fått den egna långfilmen ”Grumpy Cat's Worst Christmas Ever”, gett ut två böcker samt lanserat sin egen parfym. Grumpy Cat har dessutom varit ansiktet utåt för kattmatsmärket Friskies. 

Tre av fyra svenskar är oroliga över hur deras personuppgifter hanteras
Ett år efter att dataskyddslagen GDPR trädde i kraft släpper Datainspektionen en rapport som visar att tre av fyra svenskar fortfarande känner en oro över hur deras personuppgifter används. Det skriver SVT Nyheter

– Men vi ser att även om man är orolig för hur personuppgifterna används, så är man beredd att godkänna samtyckesavtal för att man vill komma åt tjänsterna som finns, säger Datainspektionens generaldirektör Lena Lindgren Schelin till SVT. 

Rapporten visar också att hälften av dataskyddsombuden på företag och myndigheter inte tycker att sina arbetsgivare prioriterar arbetet med GDPR. Ungefär lika stor andel anser inte heller att de har nog med tid avsatt för att jobba med lagen. Kommuner och regioner är överrepresenterade bland dem som inte prioriterar att jobba med GDPR, medan bank- och finansbranschen tillhör de som har kommit längst i arbete.

Spotify testar sin första hårdvara
Spotify kommer börja testa sin första hårdvara: en röststyrd smart assistent för bilar som syftar till att hjälpa streamingjätten förstå hur folk konsumerar ljud när de kör bil. Det skriver The Drum. Som en del av testet kommer vissa premium-användare få prova enheten gratis. Enheten kan aktiveras genom att säga "Hey, Spotify", i likhet som med Google Assistents "Hey, Google", följt av en förfrågan om vad man vill lyssna på. Enheten kommer vara kopplat till användarens playlist. 



Dela sidan: