Dela sidan:

Resumé Insikt har anmält 14 influencers till Reklamombudsmannen med syfte att skapa en tydligare praxis för vad som gäller och inte när det kommer till reklammärkning i sociala medier.

Tidigare har fokus riktats på influencers som på uppdrag av olika annonsörer får betalt per inlägg eller genom längre, mer övergripande samarbeten. Men nu fälls även Linus Carlén, som alltså är anställd på Nocco och i rollen som brand manager också lägger ut inlägg på drycken i sina sociala medier.

Detta trots att Linus Carlén och Nocco menar att hans lön från företaget inte är avhängigt eller har något att göra med inläggen på Instagram.

"Om Reklamombudsmannen skulle inta hållningen att kravet på reklammärkning generellt gäller alla arbetstagare, när de skildrar sina arbetsgivare eller arbetsvardagar i sina privata sociala medier, baserat på att arbetstagaren får lön från arbetsgivaren, trots att poster i sociala medier inte ingår i personens arbetsuppgifter, så är vi tacksamma för en ingående motivering av detta", skriver Nocco och Linus Carlén i sitt yttrande i domen.

Vi har anmält två av Linus Carléns inlägg, varav ett frias och ett fälls. I det friande inlägget tycker Reklamombudsmannens opinionsnämnd att inlägget uppfattas som reklam för det man kallar "genomsnittskonsumenten" och därför inte behöver reklammärkas.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd konstaterar att det fällda inlägget är kommersiellt och det faller eftersom man inte anser att "genomsnittskonsumenten" direkt kan avgöra att det är reklam, eftersom texten bryts och man måste klicka på "mer" för att läsa hela.

Det fällda inlägget.

– Det här känns som ett ganska solklart övertramp där det kommersiella syftet trumfar yttrandefriheten. Det känns inte jätteförvånande att han blir fälld i det här fallet, säger Tobias Eltell, jurist på Sveriges Annonsörer.

Vad är det då som gäller framåt? Måste alla anställda reklammärka bilder kopplade till sina arbetsplatser framöver? Tobias Eltell menar att man måste se skillnaden på kommersiella och icke-kommersiella inlägg.

– Inom ramen för yttrandefriheten måste man rimligen vara fri att tala om på vilken arbetsplats man jobbar. Man borde också kunna uppge att arbetskamraterna är fina, att miljön är bra och att man är stolt att jobba på företaget. Men sen kommer en gräns då yttrandefriheten övergår i kommersiella budskap. Det kan handla om att man säger att företaget arbetar proaktivt för klimatet eller att man arbetar för hållbarhet och att det återspeglas i företagets fantastiska produkter och tjänster, säger Tobias Eltell.

– Jag tycker inte att man behöver vara rädd för att berätta om sitt jobb på sociala medier. Men man måste förstå var gränsen går.

Vi på Resumé lägger ju till exempel ut inlägg i våra privata sociala medier om nya nummer av magasinet. Det är ju vår produkt som vi vill sälja. Får vi inte göra det framöver?
– Det kan ju absolut tolkas vara kommersiellt om ni lägger ut inlägg och skriver saker som "missa inte vårt nya fullspäckade nummer". Det är svårt att svara på om ett sådant inlägg skulle fällas, det beror på omständigheterna. Ni har ju också ett tryckfrihetsrättsligt skydd vilket kan komma att trumfa. Men jag skulle säga att ett sådant inlägg ligger i gråzonen om man ska tolka den här Linus Carlén-domen.

Det finns ju andra influencers som inte får betalt för specifika inlägg utan lägger ut sådant som kan tolkas som reklam av fri vilja. Vad är skillnaden på dem och Linus? Han får ju inte heller betalt för specifika inlägg.
– Linus är anställd av bolaget han gör reklam för – däri ligger skillnaden. Det finns en förväntan på Linus att han uttrycker sig på ett sätt som hans arbetsgivare uppskattar eller till och med kanske kräver. Han är i ett beroendeförhållande till sin arbetsgivare. Om det inte finns något anställnings- eller uppdragsförhållande slår yttrandefriheten definitivt reklamen. Där är influencern fri att tänka, tycka och säga vad hen vill.

Nocco utsågs till Framtidens marknadsavdelning av Resumé så sent som i höstas, bland annat på grund av Linus Carléns arbete i sociala medier.

Anmälan av Linus Carlén är en del av ett större arbete som publiceras i Resumé Insikt. Resumé har sökt Linus Carlén utan framgång.

Vill du läsa mer om vårt jobb kring influencers? Prenumerera på Resumé Insikt.

Då får du även:

  • Allt om fällningarna 
  • Jakten på praxis i sociala medier – detta gäller
  • Insta-stjärnorna oförstående – men börjar märka upp
  • Få domar och få sanktioner – är KO och RO tandlösa institutioner?

Är du redan prenumerant? Logga in här!



Dela sidan: