Dela sidan:

Under de kommande dagarna får omkring 90 000 svenska 18-åringar besked om de ska kallas till mönstring eller inte. Totalt 13 000 kommer att kallas. Sedan 2017 är det plikt för de som kallas att dyka upp och genomföra mönstringen. Ungdomarna har ofta många frågor och funderingar innan och mönstringsprocessen behöver avdramatiseras.

För att förbereda och informera män och kvinnor födda 2001 har Rekryteringsmyndigheten därför skapat en egen Snapchat-lins där ungdomarna kan besöka ett mönstringskontor i AR (augmented reality). Mönstringslinsen är den första i sitt slag och gör Rekryteringsmyndigheten till en av de första myndigheterna i Europa med samhällsinformation till unga via AR i Snapchat. 

– Mönstringen kan lätt bli ett stressmoment för 18-åringarna. De har kanske ingen förälder eller släkting som mönstrat och många vet inte vad som händer under en dag på mönstringskontoret. Det är en skyldighet att mönstra om man blir kallad så det är viktigt att alla är väl förberedda och vet vad som gäller. Att uppleva mönstringsprocessen i Snapchat innan de kommer till oss hoppas vi kan bidra till en positiv upplevelse, säger Sofie Engström, kommunikationschef på Rekryteringsmyndigheten, i ett pressmeddelande. 

Mönstringslinsen är uppbyggd som en testdag på ett mönstringskontor. Håller man sin mobil mot en plan yta visas några av de olika momenten som utgör mönstringen: receptionen, inskrivningsprovet, sjuksköterskan, de fysiska testerna, psykologen och inskrivningshandläggaren. Går man närmare kan man gå in i varje rum för att se vad som händer just där och vilka tester man förväntas genomföra. Målet med AR-projektet är att på ett innovativt sätt avdramatisera upplevelsen av att mönstra samt förbereda ungdomarna.

Rekryteringsmyndigheten har ett informationsuppdrag inskrivet i instruktionen som innebär att de ska informera Sveriges unga om vad lagen om totalförsvarsplikt innebär. Satsningen på mönstringslinsen bygger på insikten att cirka 90 procent av Sveriges unga finns på Snapchat. I 2018 års upplaga av Svenskarna och internet framgick att så mycket som 97 procent av tjejerna på högstadiet använder appen. 

AR-linsen är framtagen tillsammans med Familjen och DVA Studios.

Arbetsgrupper från byråerna:
Familjen:
Johan Helander - CD
Jonas Bäckman - DD
Patricia Miodek - AD
Lia Merkel - Copy
Mats Eriksson - Strateg
Lisa Gagnehag Elm - Planner
Henrik Berglund - Digital producent
Frida Vinblad von Walter - Kundansvarig
Karolina Strömgren - Operativ projektledare
 
DVA Studio:
Maurice Carlberg - 3D artist
Johan Ansterus - Producent
Thomas Söderlund - Technical Director
Jessica Thorelius - Kundansvarig
Balodis PR:
Lotta Balodis - kommunikationsstrateg
Liza Skoglund - PR-konsult


Dela sidan: