Dela sidan:

Initiativet "Alla ska se" är resultatet av ett samarbete mellan Synsam, Generation Pep, glasögonglas-leverantören Essilor och Aller media och lyfter alla barns rätt att kunna utöva sin sport, röra på sig eller busa obehindrat på lika villkor – oavsett synfel. Barn med synfel begränsas dock ofta vilket initiativtagarna menar är helt onödigt. 

Inom samarbetet ger man nu kostnadsfria aktivitetsglasögon till alla barn mellan fem och tolv år med synfel, i syfte att rörelse ska ske på lika villkor, oavsett syn. 

– Jag minns själv hur jag som barn ibland kände mig begränsad i mitt idrottsutövande på grund av mitt synfel. Antingen ville jag inte bära glasögonen eller så åkte de av för att de inte fungerade för ett aktivt liv. Att nu få dela ut aktivitetsglasögon, som både är snygga, funktionella och har ett kvalitetsglas, är helt fantastiskt. Jag är oerhört stolt att Generation Pep kan medverka till detta mycket viktiga initiativ, säger Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep, i ett pressmeddelande. 

Håkan Lundstedt, vd och koncernchef på Synsam Group:

– Aktivitetsglasögonen och initiativet "Alla ska se!" är en dröm som går i uppfyllelse för mig och Synsams medarbetare. Det värmer i hjärtat att vi kan bidra till barns rörelse och
välmående. Jag är mycket stolt över att vi tillsammans med våra samarbetspartners tar detta omfattande ansvar för barns synhälsa, så att alla verkligen ska kunna delta på lika villkor.



Dela sidan: