Dela sidan:

I januari 2018 startade Nord DDB upp produkt- och tjänsteutvecklingsbyrån Alchemy. Inledningsvis jobbade Alchemy i huvudsak med Nord DDB-kunder men har succesivt fått in en egna projekt vilka nu utgör majoriteten av verksamheten. Bland annat har man jobbat med SVT, Försvarsmakten, Volkswagen och Willys. 

I förra veckan kunde Resumé berätta att Carl Nordling och Andreas Fabbe, vd respektive kreativt ansvarig, väljer att lämna byrån bara ett år efter starten. 

Nu står det klart att Alchemy kommer stöpas om och flytta tillbaka till Torsgatan där Nord DDB sitter. Istället lanserars Nord X, en avdelning sprungen ur Alchemy och tidigare House interactive som har utvecklats sedan årsskiftet av bland annat Fredrik Simonsson och nyrekryterade Björn Kusa, som går in som innovation director. 

Utöver produkt-och tjänsteutveckling kommer Nord X driva det digitala erbjudandet och projekt inom innovation, R&D och experience design. Med allt under samma tak blir det enligt Nord DDB enklare att arbeta sömlöst och få ihop hela upplevelsen av ett varumärke eller produkt. 

LÄS MER: "Andreas Dahlqvist: 'Som att sprida ut signalsubstans och se vad som händer'"

– Vi startade upp Alchemy för att kunna forma ett starkt erbjudande inom produkt- och tjänsteutveckling, vi valde då att placera detta utanför Torsgatan för att de skulle kunna fokusera på just detta. Vi upplevde dock att det blev mindre när vi separerade det. Vi vill snarare göra det större och till en mycket viktigare del av vår helhet. Det gör vi bäst med kompetensen under samma tak, men det innebär också att de blir en del av ett stort bolag vilket är något nytt för alla att ta ställning till, säger Fredrik Simonsson i ett mail till Resumé.  

– Nu har de flyttat tillbaka till oss på Torsgatan vilket känns jätteroligt och vi är i full gång med att fortsätta integrera och sätta stort fokus på detta i vårt erbjudande framåt, fortsätter han. 

Björn Kusa är nyligen hemflyttad från Portland, Oregon där han haft rollen som senior kreatör och creative director på bland annat AKQA. Han har bland annat jobbat med kunder som Adidas, Red Bull och Nike.

– Nord DDB har alltid haft grymt höga ambitioner oavsett om det gäller jobb, kunder eller rekryteringar. Nu fick jag tillfälle att komma in och bygga något som pushar både oss själva och våra kunder till nytänk och att göra mer annorlunda saker framöver. Jag hoppas även kunna hitta samarbeten internt, med så många avdelningar som möjligt på byrån för att verkligen få fram de där nya, oväntade idéerna till våra kunder. Men också för att jag tror att jag får mer kul på jobbet då, säger Björn Kusa i ett pressmeddelande. 



Dela sidan: