Dela sidan:

I takt med den växande vegotrenden blir det allt viktigare för varumärken inom mat och livsmedel att kunna erbjuda växtbaserade alternativ. Inom snabbmatssegmentet har svenska Max gått i bräschen genom att satsa hårt på vegetariska produkter. Max har även positionerat sig som gröna och hävdar sig vara ett av de första "klimatpositiva företagen i världen". 

LÄS MER: "Virtuell köttmästare – så möter köttindustrin den minskande konsumtionen"

Den första april lanserade konkurrenten Burger King – som är starkt förknippade med köttbiffar och grillränder – en nyhet som fick många att tro att hamburgerkedjan aprilskämtade : "The Impossible Whopper" som är gjort på växtbaserad deg. Burgaren skulle i ett första steg att testas i Burger Kings 60 restauranger i St. Louis under en begränsad tid.

Nu blir Sverige det första landet i Europa att lansera liknande växtbaserade burgare på menyn. Under onsdagen kommer åtta utvalda Burger King-restauranger i Stockholm, Göteborg och Malmö börja sälja de två växtbaserade burgarna "Unbelievable Whopper" och "Unbelievable Chicken King". 

 ­Unbelieve lanseras i en tid då många gäster efterfrågar fler alternativ för att minska sin köttkonsumtion. Precis som allt på vår meny kompromissar vi däremot aldrig med smaken och lever efter mottot att ”grillat är godast". Vi hoppas därför att de växtbaserade burgaralternativen kommer att tilltala både nya och befintliga gäster, säger Iwo Zakowski, vd för Burger King Sverige, i ett pressmeddelande. 

Burger King lanserar de nya växtbaserade burgarna med en reklamfilm som visar kundernas reaktioner när de får testa burgarna och under tiden får veta att det de äter inte är riktigt kött. 

Senare i sommar kommer burgarna finnas tillgängliga i samtliga svenska Burger King-restauranger.



Dela sidan: