Dela sidan:

I går rapporterade Resumé om hur de förändringar som IKEA genomdriver på sina 30 marknader där det kan handla om en övertalighet om 650 jobb i Sverige.

Men det kan även komma stora förändringar för IKEA:s externa partners. Enligt Resumés källor ska IKEA just nu befinna sig i en process där man utvärderar samarbetena med de svenska byråerna.

Här kan nämnas Åkestam Holst som tog över reklamkontot för IKEA från Forsman & Bodenfors 2012. För omkring tre år sedan lanserade reklambyrån kommunikationskonceptet "Där livet händer" för att aktualisera möbeljättens grundidé om demokratisk design i en modern kontext. Ett omtag som gjort företagets kommunikation mer relevant och där uttagen har prisats i bland annat 100-wattaren, Guldägget och Cannes Lions.

Acne, som är en av IKEA:s kreativa byråer internationellt, som bland annat har levererat flera uppmärksammade blixtkampanjer. Inte minst "IKEA:s response to Balenciaga" 2017.

En annan byrå företaget tittar på just nu är Futuriniture som i flera år har samarbetat med IKEA på den svenska marknaden med allt i från butikskommunikation, men också flera insiktsdrivna initiativ. Bland annat "Sovlinjen" gratis telefonlinje dit alla som ligger sömnlösa kan ringa för att få hjälp att somna.

Att IKEA just nu ser över sina svenska byråer bekräftas av presskontakten Felix Östman:

– Det är något vi gör löpande och har ingenting med omorganisationen att göra.

Efter Resumés publicering hör IKEA Sveriges tillförordnade marknadschef Tina Kardum Funnemark av sig och förnekar att bolaget skulle planera att gå ut i pitch. 

– Vi utvärderar våra samarbeten på månadsbasis för att kunna bli bättre internt och tillsammans med våra byråer. Att vi skulle planera att gå ut i pitch stämmer helt enkelt inte. 

Globalt kommer IKEA:s kommunikations- och marknadsavdelningar att samarbeta i regionala kluster när det kommer till produktionen av IKEA:s kampanjkommunikation. Den svenska marknadsavdelningen kommer att ta lead för en ännu icke fastställd region.

Riktningen för IKEA:s kommunikation och marknadsenheter är tightare och mer krossfunktionellt arbetssätt och det är ännu oklart i vilken omfattning avdelningarna kommer att drabbas av nedskärningar.



Dela sidan: