Dela sidan:

Den frilansande art directorn Jonas Frank har tagit fram egna varianter på valaffischer för Sveriges riksdagspartier inför valet till Europaparlamentet till söndag. Utgångspunkten är att kreatören, som under tiden på Storåkers jobbade med Moderaternas kampanjer till Riksdagsvalet både 2006 och 2010, behöver bli tydligare med att formulera sina politiska budskap, visa en större frihet i sitt visuella uttryck och använda mer humor  

– Jag gör detta då jag har jobbat med två val och försökt att bryta normer. Det är jättesvårt. Jag tror att folk vill ha snabba och enkla budskap. Det får gärna vara så att folk förstår. Jag anser mig själv vara normalt begåvad, men fattar inte alls, vi vill ha ett lagom EU? Det är som rena grekiskan för mig. Vadå lagom? 



Har du någon favorit bland valafficsherna i vår?

– Jag tycker att Moderaterna har gjort några tydliga och snabba där de säger vad de vill ha och inte ha i EU.

Vad är ditt generella betyg?
– Partierna måste försöka hitta ett annat bildmanér. Ursäkta men de som de vill att jag ska rösta på ser inte riktigt kloka ut. Partierna måste satsa pengar på att låta sig fotograferas av proffs.



– Ofta ser jag taffligt frilagda bilder där de flitigt byter bakgrund på någon partiledare. Ska det vara trovärdigt om de håller på så där? Jag antar att de då slarvar och gör det samma när de företräder oss folket. Det känns som Moderaterna försöker få in humor och lyckas ganska bra med det i sina filmer. Mitt generella betyg är underkänt för alla utom Moderaterna.

Vad har du försökt fånga?
– Vad jag försöker fånga är det språket som folk är vana vid i sina Instagramflöden och som folk pratar när de pratar med varandra. Jag försöker också låta partierna ha en viss självdistans.

– Jag tror det skulle uppskattas av väljarna. Nu är det för mycket dom och vi. Partierna måste hoppa av sina hästar och sitta ner mer med oss vanliga människor.
Politik behöver inte vara krångligt. Det kan vara lustfyllt och kul.



 









Dela sidan: